Aktie (Uppdaterad) Bilia mottog i torsdags en uppsägning av återförsäljaravtalen för Volvo i Sverige och Norge. Avtalen gäller för både bilaffären och serviceaffären. Det framgår av ett pressmeddelande. Fallet på börsen blev tungt, 25 procent, under förmiddagen.

Uppsägningstiden är två år, där verksamheten bedrivs som vanligt under tiden, men Bilia har påbörjat diskussioner kring framtida samarbeten med Volvo efter uppsägningstidens utgång.

På den ekonomiska fronten stod försäljning av nya Volvobilar i Sverige och Norge för 6,4 miljarder kr av den totala omsättningen på 29,5 miljarder kr, vilket motsvarar drygt 20 procent. Det operativa rörelseresultatet var under den perioden 1,2 miljarder kr.

Bilia avser dock att fortsätta med service- och skadeverksamhet samt försäljning av äldre Volvobilar även efter uppsägningstiden.

Fortsatt skriver Bilia att det kommer att ansöka om förnyad auktorisation för verkstadstjänster, vilket omfattar service- och skadeverksamhet.

Begagnat omfattas inte

Försäljning av begagnade bilar omfattas inte av avtalen och påverkas därmed inte.

Bilia förväntas fortsatt nå sina finansiella mål. Vidare intensifierar Bilia nu arbetet med framtida tillväxtmöjligheter inom serviceaffären, inom affärsområdet begagnade bilar samt inom hållbarhetsområdet, som till exempel med bildemonteringar.

Bolaget kommer även att titta vidare på en fortsatt geografisk expansion samt fortsätta det redan påbörjade arbetet att växa med övriga befintliga varumärken.

”Då Bilia har haft ett långvarigt och utvecklande samarbete med Volvo förväntar vi att även framöver hitta samarbetsformer för att tillsammans utveckla tjänster som överträffar våra gemensamma kunders förväntningar och behov”, skriver Bilias vd Per Avander.

”Kom som en överraskning”

Volvos uppsägning av återförsäljaravtalet med Bilia kom som en överraskning, uppger Per Avander i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

– Lite förvånande är det, vi har inte haft någon dialog tidigare. Det enda jag har fått är att de säger att de vill ha mindre partners, kanske är det så att man vill ha återförsäljare som har under 20 procent och vi har i dag 30 procent marknadsandel, säger Per Avander.

Tidigare i höst satte Volvo stopp för Bilias försök att köpa Upplands Motor genom att själva köpa den konkurrerande återförsäljaren. Att detta drag skulle vara en föraning om vad som komma skulle vill Per Avander inte spekulera om.

”Digital ambition bakomliggande faktor”

Volvo förvärvade återförsäljaren Bra Bil i samma veva i höstas och slog ihop de två förvärven med Volvo Bil i en återförsäljarkoncern som tillsammans har över 20 procent av Volvomarknaden.

”Detta som en del i att nå företagets ambition om att sälja 50 procent av sin globala volym online 2025”, skrev Volvo Cars då.

SEB resonerade i en analys på tisdagen att just ambitionen att öka den digitala försäljningen kunde vara en bakomliggande faktor till Volvos beslut.

I ett mejlsvar till Nyhetsbyrån Direkt skriver Volvo Cars att de bekräftar uppsägningen, men att ”i övrigt går vi inte in på fler detaljer vid den här tidpunkten”.

”Både försäljning och service”

Det nu uppsagda avtalet omfattar både nybilsförsäljning och service eftersom delarna ingick i samma avtal. Bilia har dock för avsikt att ansöka om förnyad auktorisation för verkstadstjänster, vilken omfattar service- och skadeverksamheten.

Tack vare det så kallade gruppundantaget i EU:s konkurrenslagstiftning som syftar till att stärka märkesbilhandeln i relation till biltillverkarna så bedömer Per Avander det som sannolikt att serviceaffären inte kommer att gå förlorad. Han påpekar även att relationen har varit god med Volvo och att Bilia uppfyllt alla nyckeltal i avtalet.

Enligt vd:n står service av Volvobilar i dag för omkring 55-60 procent av den totala serviceaffären på 4 miljarder kr. Frågan är då hur denna kommer att påverkas när nybilsförsäljningen försvinner?

Svårt förutspå effekten

Per Avander menar att det finns en koppling men att effekten är svår att förutspå beroende på hur branschen utvecklas, bland annat avseende ökad direktförsäljning till konsument online.

– Köper du en bil på nätet i Västerås så kommer du ju inte att köra till Volvo för att göra service, utan en verkstad som finns i Västerås, säger Per Avander.

Samtidigt som den förlorade nybilsförsäljningen är ett rejält avbräck i omsättningen så dras den generellt med tunna marginaler jämfört med eftermarknad. Hur marginalerna för Sveriges vanligaste bil har sett ut för Bilia vill vd:n inte kommentera. Precis som analytikerna på SEB konstaterar Per Avander att den dåliga nyheten för med sig en lägre risknivå med minskad kapitalbindning, och på frågan om Bilia nu kommer att uppvakta andra biltillverkare blir svaret att bolaget inte tänker ”springa i väg och ändra allting bara för det här”.

Tungt fall på börsen

I det pressmeddelande som Bilia skickade ut skriver bolaget att uppsägningen gäller ”dess nuvarande form”, samt att bolaget förväntar sig att även framöver hitta samarbetsformer för att ”utveckla tjänster”. Per Avander understryker dessa formuleringar för Nyhetsbyrån Direkt, men han vill inte kasta något ljus på vad detta skulle kunna röra sig om.

– Vi kommer att sätta oss ned och diskutera”, avslutar Per Avander.

Investmentbolaget Öresund är största ägare i Bilia med nästa 10 procent av aktierna. Öresund instämmer i Bilias resonemang och inte heller investmentbolaget såg detta komma.

”Vi gör såklart samma bedömningar som Bilia precis kommunicerat i pressmeddelandet samt under telefonkonferensen. Eftersom vi har Volvohandlarnas bästa kundhöjdhet vara detta självklart inte förväntat”, skriver Öresunds vd Nicklas Paulson i en kommentar till Direkt.

Bilias aktie föll tungt på tisdagen och var vid klockan 10.30 ner över 25 procent.

 

Räntan
Vice riksbankschef: Möjligt med räntesänkning trots pandemi
Foto: Gustav Sjöholm/TT
Affär
Uppgifter: SSAB:s storägare skeptiska till affär med Tata
Börsen
Uppåt på Stockholmsbörsen
Analys
Carnegie: Förvärv kan dubbla vinsten för Thunderfuls gamingsegmentInleder bevakning med köp
Analys
Arctic: Osäkert vad nästa trigger i Africa Energy blir
Analys
HSBC: Sämre utsikter på grund av ny covid-vågSlopar köprek för SAS
Analyser
Här är måndagens färska analyser
Placera
Hernhag: Tre potentiella aktiebubblor att se upp medHållbarhet och ESG på höga kursnivåer
Aktie
Balder fortsätter att öka i EntraSelins bolag äger nu över 20 procent
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Aktie
Här är villkoren i MTG:s nyemission
Fem köpvärda aktierOch tre du kan vänta med
Aktie
Di: Ta hem vinsten i BooztBolaget kommer återgå till mer normal tillvaro
Aktietips
AFV sätter köp på SBB"Med viss bävan för marknadsutvecklingen"
Aktie
Bonava flaggar för högre resultat än väntad
Asien
Nedåt i Asien med Seoul i botten
Aktie
Omvänd vinstvarning från Nobia
Investera
Lärdomar om pengar och investeringarNy bok om pengars psykologi
Aktier
De mest blankade aktierna just nu
Aktiechatt
Hernhag: Mina utdelningsfavoriter för 2021
Analyser
Här är fredagens aktieanalyser
Analys
Analytiker oroas av Teslas tapp av marknadsandelar
Analys
DNB: HMS Networks för högt värderadSänker rekommendationen till sälj
USA
Biden: 1900 miljarder dollar i stödåtgärder
Placeringar
Rapport: "Korkade fondpengar" har snedvridit stora index
Aktie
"SAS får gratis draghjälp när Norwegian skrotar långlinjer"