Sannolikt kör du en bensindriven bil i dag. Lika sannolikt är det att du inte gör det efter nästa bilbyte. Den svenska bilmarknaden håller nämligen på att stöpas om. I år är hälften av nybilsförsäljningen dieselbilar, knappt 15 procent är etanolbilar och 2-3 procent är gasbilar. Mindre än var tredje bil som säljs går på bensin.
Statistiken talar alltså för att du kommer att stanna vid en annan bränslepump när du har köpt nästa nya bil.
Men vad ska du välja? Diesel som de flesta? Dieselmotorerna är bättre än någonsin, och skatten har sänkts. Eller vågar du pröva på gasdrift, det mest miljövänliga alternativet?
MILKAEL STJERNA
Diesel bäst för de flesta
Dieselbilar har på några få år gått från en marknadsandel på 4 procent till att stå för halva nybilsförsäljningen i år. Orsakerna är flera.
Utvecklingen av dieselmotorer har gjort att de i dag är betydligt starkare, tystare och snålare än förr. Avgasreningen har också förbättrats.
Svarta sotmoln efter dieselbilar finns inte längre. Som en följd av detta har bilskatten på dieselbilar sänkts. Man behöver alltså inte längre köra 2 500–3 500 mil per år för att kunna ”räkna hem” en dieselbil. Faktum är att det ibland räcker med att köra 1 000 mil per år för att dieselalternativet ska bli billigare än bensinbilen. Nackdelen är att dieselbilarna är dyra. Men inte fullt så kostsamma som det verkar. Eftersom dieselmotorerna är väldigt starka på låga varv kan man inte jämföra en 1,6 liters diesel med en 1,6 liters bensinmotor, snarare bör den jämföras med en 2,0-liters bensinmotor. Prispåslaget för en diesel jämfört med en likvärdig motor är inte så stort.
Det som är svårast att motivera är småbilar med dieselmotor. Detta eftersom småbilar med bensinmotorer också är snåla, och ibland till och med miljöklassade. Bränslevinsten med att köra på diesel i småbilsklassen är inte tillräckligt stor.
Det senaste året har dessutom dieselbilarna fått en extraskjuts av det låga priset på dieselolja. I dag kostar en liter diesel omkring 50 öre mindre än en liter bensin. Orsaken sägs vara konjunkturen. När ekonomin vänder kommer diesel öka snabbare än bensinpriset.
Fördelar
- Stort utbud
- Låga bränslekostnader
- Bra andrahandsvärde
Nackdelar
- Högt inköpspris
- Högt tomgångsljud
Diesel passar
- Dig som kör mer än 1 000 mil per år
- Bilar i Golf-klassen eller större
Biogas – bäst om du kör tjänstebil
Gasbilsmarknaden är liten men har exploderat i år. Orsaken stavas Volkswagen Passat Ecofuel. En gas- och bensindriven kombi med ett väldigt lyckat koncept. Genom att den drivs med en liten turboladdad 1,4- litersmotor är den snål på bränslet.
Därmed får den bra räckvidd, trots att gastankarna inte är så stora. Tack vare storleken har man kunnat behålla bagageutrymmet intakt. Biogas har den fördelen att miljöpåverkan är minimal. Problemet är att eftersom biogasen inte räcker till blandas den ut med naturgas som är ett fossilt bränsle. ’
Bränslet är billigt, en kubikmeter kostar under 12 kr. Det ger en milkostnad på omkring 8 kr per mil. Du sparar alltså 1–2 kronor per mil jämfört med enbensindriven bil. Men gasbilen är inte lika billig i
drift som en dieselbil, och är trots det dyrare än dieselbilen i inköp.
Som privatperson är det därför svårt att försvara ett gasbilköp på dess ekonomiska meriter, dieselbilen slår den enkelt på fingrarna.
Att gasbilarna säljer så bra som de gör beror på att tjänstebilsförare får 40 procents rabatt på förmånsvärdet. Tjänstebilsreglerna gäller till sista december 2011 men vad som händer sedan är oklart.
Det största hindret för gasbilarna är antalet gaspumpar. Gasen distribueras framför allt längs västkusten, i Skåne och kring Mälardalen. I Mellansverige finns enstaka stationer, i norra Sverige knappt några alls. I Stockholm har det under senaste åren varit gasbrist. Många gasbilsägare i Stockholm tvingas köa på de gasstationer som har bränsle.
Den som är spekulant på en gasbil inser snabbt att det inte finns så mycket att välja mellan.
Volkswagen Passat dominerar marknaden, Mercedes B 180 NGT kommer på andra plats. Övriga modeller säljer bara i ett fåtal exemplar. Volvo V70 finns sedan 2009 i en gasversion, men den är dåligt paketerad. Gastankarna tar en stor del av bagageutrymmet. Dessutom är motorn törstig, vilket ger kort räckvidd och dålig bränsleekonomi.
Fördelar
- Mycket bra för miljön
- Skatterabatt på tjänstebilen
Nackdelar
- Få gaspumpar
- Högt inköpspris
Gasbil passar
- Tjänstebilsförare
- Miljövänner
- Dig som bor nära en gaspump
Etanol bäst för dig som kör lite
Etanolopinionen har svängt i takt med etanolpriset. När etanolen var som dyrast kostade det mer att köra med E85 än på bensin, vilket fi ck E85-försäljningen att dyka med raketfart.
En annan orsak till att försäljningen av etanolbilar har minskat är att miljöpremierna har förlorat i värde. Förr fick kunderna 10 000 kr i miljörabatt, och i Stockholm slapp ägarna betala trängselskatt.
Förmånerna har ersatts av fem års skattefrihet. Men etanolbilarna är inte uträknade – långt ifrån. Etanolbilar står 2010 för ungefär 15 procent av nybilsförsäljningen.
Etanolbilarna är billiga i drift. I dag (juni 2010) kostar en liter E85 9,14 kr, vilket betyder att bränslekostnaden för en etanolbil är drygt 50 öre mindre per mil jämfört med en bensinbil.
En stor del av försäljningen styrs av tjänstebilsmarknaden eftersom etanolbilar fram till och med 2011 gynnas av 20 procents rabatt på förmånsvärdet.
Renault Mégane finns med motorer som går på etanol, diesel och bensin. Etanolalternativet är billigare än bensinmodellen att köra. Den som kör 1 500 mil per år har tjänat in etanolbilens pristillägg på 8 000 kr på tre år. Men allra billigast att köra är dieseldrivna Mégane.
Fördelar
- Bra miljöegenskaper
- Billigare i inköp än dieselbilen
- Tyst på tomgång
- Skatterabatt på tjänstebilen
Nackdelar
- Osäker bränsleekonomi på sikt
Etanolbil passar
- Miljövänner
- Dig som kör lite l tjänstebilsförare
Bensin bäst för småbilar
Fortfarande går en av tre nya bilar som säljs på bensin. Bensinbilar är smarta val om man kör lite, under 1 000 mil per år.
Den som är ute efter en småbil har också all anledning att köpa en bensindriven. Orsaken är att skillnaderna i bränsleförbrukning oftast är små för småbilar. Den som kör korta körsträckor, omkring 1 000 mil per år, får köra upp till 15 år innan merpriset har tjänats in.
Under tiden ska dieselbilisten i många fall härda ut med en trecylindrig dieselmotors knatter. Småbilar med korta årliga körsträckor passar därför bättre med bensindrift.
Fördelar
- Lågt pris
- Enkel konstruktion
Nackdelar
- Törstigare än diesel
Bensin passar
- Dig som kör lite
- Småbilsköpare