Analys Autoliv-avknoppningen Veoneer är i själva verket en något brokig samling av verksamheter som inte nödvändigtvis hör samman. Dessutom ligger lönsamheten  flera år in i framtiden vilket gör att dagens värdering framstår som överdriven. Det menar Kepler Cheuvreux.

Autoliv-avknoppningen Veoneer har marknadsförts som ett renodlat bolag helt fokuserat på självkörande fordon, men i själva verket utgör gruppen en något brokig samling av verksamheter som inte nödvändigtvis hör samman.

Mot bakgrund av Veoneers begränsade storlek, den tuffa konkurrensen, det betydande investeringsbehovet och det faktum att den beräknade lönsamheten ligger flera år in i framtiden framstår dagens värdering som överdriven.

Det skriver Kepler Cheuvreux i en färsk analys, i vilken rekommendationen blir minska med riktkursen 39 dollar, cirka 343 kronor, något Nyhetsbyrån Direkt tidigare har rapporterat.

”Vi tror att Veoneer kan få kämpa för att hålla jämna steg med några av konkurrenterna, som är större namn med högre investeringspotential”, skriver Kepler Cheuvreux.

Bolagets adresserbara marknad väntas dock växa med i genomsnitt 12 procent årligen under perioden 2017-2025, med stöd av alltmer sofistikerade aktiva säkerhetsprodukter och ökad säkerhetskrav från myndigheterna.

Av Veoneers tre produktgrupper framstår de aktiva säkerhetsprodukterna (Active Safety) av typen kameror, radar och lidar, som kronjuvelen och det är härifrån tillväxten väntas komma. Området stod dock bara för 34 procent av omsättningen 2017, och väntas växa till 40 procent 2020, påpekar analytikern.

Marknaden för segmentet är fragmenterad och konkurrensen hård, med Continental och Bosch som de största aktörerna före Veoneer.

”Dessa har redan investerat tungt i olika tekniker och har arméer av ingenjörer. Vi kan inte se vad som skulle utgöra en differentierande faktor för Veoneers produkter”, skriver Kepler Cheuvreux.

För bromssystemen (Brake Systems) ser det annorlunda ut. Verksamheten bedrivs i ett hittills måttligt framgångsrikt samriskbolag tillsammans med Nissin och den globala marknadsandelen är låg, samtidigt som konkurrensen från aktörer som Continental, Bosch och ZF är formidabel, menar Kepler Cheuvreux.

Kontrollsystemen (Restraint Control Systems) – mikroprocessorer och sensorer som utlöser till exempel krockkuddar i händelse av en olycka – ligger egentligen närmare de passiva säkerhetsprodukterna och borde snarast höra hemma i Autoliv, resonerar mäklarfirman, som emellertid tror att detta är den i dagsläget enda lönsamma verksamheten i bolaget.

”Vi tror att detta är det enda område där Veoneer har en klar ‘edge'”.

Utöver dagens hårda konkurrens lurar tech-bolag som Apple, Google, Intel och Nvidia i vassen och har på senare tid visat ett ökat intresse för aktiva säkerhetsprodukter.

”Vi skulle till exempel kunna tänka oss att ett tech-bolag förser en biltillverkare med mjukvara till närmast noll kostnad, i utbyte mot data som det kan använda i vinstsyfte”, resonerar analytikern, som dock inte tror att dessa bolag helt kommer att ersätta dagens fordonsunderleverantörer.

”Många bolag jagar samma möjligheter, men inte alla kommer att lyckas”, skriver Kepler Cheuvreux och varnar för att Veoneers strategi att söka partnerskp snarare än att göra förvärv kan visa sig riskfylld.

Graf: Veoneer kursutveckling sedan börsintroduktion

image

Källa: Infront

 

Aktiechatt
Aktiechatt: Två köpvärda aktier inom grön energiOch tre tillväxtaktier att hålla koll på
Valuta
SEB: Bara tillfälligt hack för kronan Dollarn under 8 kr om drygt ett år
USA
Javeus: Presidentvalshysterin är överdrivenJämför med millenniebuggen
Börsen
Positiv avslutning efter slagig handel
Foto: AP/TT
Wall Street
Uppåt efter spretig inledning på Wall Street
Foto: Vidar Ruud/NTB/TT
Aktie
Analytiker: En gåta att SAS-aktien lyfterUpp som mest 8 procent på fredagen
Analys
Utskiftning av Zalando och Tele2 i kortenSEB höjer Kinnevik till köp
Foto: Vilhelm Stokstad/TT
Analys
Pareto: Storytels svaga utveckling temporärHöjer riktkursen och upprepar köp
Analyser
Här är fredagens analyser
Aktie
Electrolux återinför utdelning
Aktietips
Carnegie: Därför ska du köpa bussbolaget
Foto: Anders Wiklund/TT
Aktie
Storägare accepterar höjt bud på HiQ
Råvaror
Analyschefen: Oljan kostar 65 dollar om två år"Stor osäkerhet på kort sikt"
Aktie
Första blankaren i ReadlyAktien nu under introduktionskursen
Aktier
Aktierna som stigit mest sedan marsbottenEtt halvår sedan börsen vände uppåt
Placera
Index slog aktiva förvaltare under covid-krisen
Bostad
Analys: Höjda bopriser inte hållbart på sikt"Förr eller senare får vi tillbaka 90-talskrisen"
Fonder
Robur klassar fonder utifrån Parisavtalet
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Krisen
Skingsley: Rätt att fullfölja löften om tillgångsköp"Låga räntor under lång tid som gäller"
Analyser
Här är torsdagens färska köprekar
Foto: Shutterstock
Placera
"Klassiska portföljstrategin förlegad"60/40-portfölj inte välutformad för dagens marknad
Aktie
Konsortium lägger bud på Ahlstrom-MunksjöPremie på 24 procent
Valutor
Feds strategi ger köpläge i perifera valutorIndiska rupie, peruanska sol och chilenska peso lockar analytiker
Foto: Shutterstock
Krisen
"Pandemin har kostat halv miljard jobb"
Aktier
Aktierna som stigit mer än 100 procent i år