Analys Autoliv-avknoppningen Veoneer är i själva verket en något brokig samling av verksamheter som inte nödvändigtvis hör samman. Dessutom ligger lönsamheten  flera år in i framtiden vilket gör att dagens värdering framstår som överdriven. Det menar Kepler Cheuvreux.

Autoliv-avknoppningen Veoneer har marknadsförts som ett renodlat bolag helt fokuserat på självkörande fordon, men i själva verket utgör gruppen en något brokig samling av verksamheter som inte nödvändigtvis hör samman.

Mot bakgrund av Veoneers begränsade storlek, den tuffa konkurrensen, det betydande investeringsbehovet och det faktum att den beräknade lönsamheten ligger flera år in i framtiden framstår dagens värdering som överdriven.

Det skriver Kepler Cheuvreux i en färsk analys, i vilken rekommendationen blir minska med riktkursen 39 dollar, cirka 343 kronor, något Nyhetsbyrån Direkt tidigare har rapporterat.

”Vi tror att Veoneer kan få kämpa för att hålla jämna steg med några av konkurrenterna, som är större namn med högre investeringspotential”, skriver Kepler Cheuvreux.

Bolagets adresserbara marknad väntas dock växa med i genomsnitt 12 procent årligen under perioden 2017-2025, med stöd av alltmer sofistikerade aktiva säkerhetsprodukter och ökad säkerhetskrav från myndigheterna.

Av Veoneers tre produktgrupper framstår de aktiva säkerhetsprodukterna (Active Safety) av typen kameror, radar och lidar, som kronjuvelen och det är härifrån tillväxten väntas komma. Området stod dock bara för 34 procent av omsättningen 2017, och väntas växa till 40 procent 2020, påpekar analytikern.

Marknaden för segmentet är fragmenterad och konkurrensen hård, med Continental och Bosch som de största aktörerna före Veoneer.

”Dessa har redan investerat tungt i olika tekniker och har arméer av ingenjörer. Vi kan inte se vad som skulle utgöra en differentierande faktor för Veoneers produkter”, skriver Kepler Cheuvreux.

För bromssystemen (Brake Systems) ser det annorlunda ut. Verksamheten bedrivs i ett hittills måttligt framgångsrikt samriskbolag tillsammans med Nissin och den globala marknadsandelen är låg, samtidigt som konkurrensen från aktörer som Continental, Bosch och ZF är formidabel, menar Kepler Cheuvreux.

Kontrollsystemen (Restraint Control Systems) – mikroprocessorer och sensorer som utlöser till exempel krockkuddar i händelse av en olycka – ligger egentligen närmare de passiva säkerhetsprodukterna och borde snarast höra hemma i Autoliv, resonerar mäklarfirman, som emellertid tror att detta är den i dagsläget enda lönsamma verksamheten i bolaget.

”Vi tror att detta är det enda område där Veoneer har en klar ‘edge'”.

Utöver dagens hårda konkurrens lurar tech-bolag som Apple, Google, Intel och Nvidia i vassen och har på senare tid visat ett ökat intresse för aktiva säkerhetsprodukter.

”Vi skulle till exempel kunna tänka oss att ett tech-bolag förser en biltillverkare med mjukvara till närmast noll kostnad, i utbyte mot data som det kan använda i vinstsyfte”, resonerar analytikern, som dock inte tror att dessa bolag helt kommer att ersätta dagens fordonsunderleverantörer.

”Många bolag jagar samma möjligheter, men inte alla kommer att lyckas”, skriver Kepler Cheuvreux och varnar för att Veoneers strategi att söka partnerskp snarare än att göra förvärv kan visa sig riskfylld.

Graf: Veoneer kursutveckling sedan börsintroduktion

image

Källa: Infront

 

Krönika
Hernhag: Fastighetsmarknaden är för hetInte läge att öka positionerna
Aktietips
DI: Möjligheterna i Gränges större än nedsidanTidningen rekommenderar köp
Aktie
Oscar Properties förlänger teckningsperiodenBara 70 procent har hittills tecknats
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Bostad
Mäklarstatistik: Bostadsrättspriserna föll något i november
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Aktie
Ericsson betalar 10 miljarder i mutförlikning
Asien
Stillsam måndag på Asiens börser
Aktier
Spararnas amerikanska favoritaktierSvenskar ökar åter i hajpat bolag
Aktie
"Ansträngd värdering" bakom H&M-familjens minskning i Hexagon
Aktiechatt
Hernhag: Fem högriskaktier med tillväxtpotential
Foto: Shutterstock
Placera
Förvaltarens fyra bästa småbolagSmåbolagen utklassade Stockholmsbörsen i november
Placera
Proffsinvesterare spår global recession inom fem år
Analys
Morgan Stanley ser potential på medellång siktHöjer rekommendation och riktkurs för Getinge
Spara
Här får du högst sparränta just nu
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Bostad
SCB: Här stiger villapriserna mest
Fonder
Sparekonomen: Hälsotesta fondsparandet inför 2020
Aktietips
Två köpvärda aktier - och två du kan vara utan
Bostad
SBAB: Fler tror egna bostaden ska stiga i pris
Fonder
Flera fondbolag vill stoppa andra steget i PPM-reformen"Ingen valfrihet värd namnet"
Foto: Henrik Montgomery/TT
Analys
Analys: Löneinflation pressar Securitas tillväxt
Foto: Shutterstock
Placera
Swedbank: Aktier har mer att ge inför 2020
Aktier
Norwegian novembers mest köpta aktie i Norge
Foto: Allis Nettréus/SvD/TT
Börsen
Julrally – eller rekyl?Landeborns helgardering inför frihandelsavtalet
3/12
Trading Direkt: Teknisk analys av börsens oljebolag
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT
Analys
SEB: Marknaden underskattar H&M:s marginalprognoser
Handelskriget
Trump: Handelsavtal kan dröja till efter valet