Analys Autoliv-avknoppningen Veoneer är i själva verket en något brokig samling av verksamheter som inte nödvändigtvis hör samman. Dessutom ligger lönsamheten  flera år in i framtiden vilket gör att dagens värdering framstår som överdriven. Det menar Kepler Cheuvreux.

Autoliv-avknoppningen Veoneer har marknadsförts som ett renodlat bolag helt fokuserat på självkörande fordon, men i själva verket utgör gruppen en något brokig samling av verksamheter som inte nödvändigtvis hör samman.

Mot bakgrund av Veoneers begränsade storlek, den tuffa konkurrensen, det betydande investeringsbehovet och det faktum att den beräknade lönsamheten ligger flera år in i framtiden framstår dagens värdering som överdriven.

Det skriver Kepler Cheuvreux i en färsk analys, i vilken rekommendationen blir minska med riktkursen 39 dollar, cirka 343 kronor, något Nyhetsbyrån Direkt tidigare har rapporterat.

”Vi tror att Veoneer kan få kämpa för att hålla jämna steg med några av konkurrenterna, som är större namn med högre investeringspotential”, skriver Kepler Cheuvreux.

Bolagets adresserbara marknad väntas dock växa med i genomsnitt 12 procent årligen under perioden 2017-2025, med stöd av alltmer sofistikerade aktiva säkerhetsprodukter och ökad säkerhetskrav från myndigheterna.

Av Veoneers tre produktgrupper framstår de aktiva säkerhetsprodukterna (Active Safety) av typen kameror, radar och lidar, som kronjuvelen och det är härifrån tillväxten väntas komma. Området stod dock bara för 34 procent av omsättningen 2017, och väntas växa till 40 procent 2020, påpekar analytikern.

Marknaden för segmentet är fragmenterad och konkurrensen hård, med Continental och Bosch som de största aktörerna före Veoneer.

”Dessa har redan investerat tungt i olika tekniker och har arméer av ingenjörer. Vi kan inte se vad som skulle utgöra en differentierande faktor för Veoneers produkter”, skriver Kepler Cheuvreux.

För bromssystemen (Brake Systems) ser det annorlunda ut. Verksamheten bedrivs i ett hittills måttligt framgångsrikt samriskbolag tillsammans med Nissin och den globala marknadsandelen är låg, samtidigt som konkurrensen från aktörer som Continental, Bosch och ZF är formidabel, menar Kepler Cheuvreux.

Kontrollsystemen (Restraint Control Systems) – mikroprocessorer och sensorer som utlöser till exempel krockkuddar i händelse av en olycka – ligger egentligen närmare de passiva säkerhetsprodukterna och borde snarast höra hemma i Autoliv, resonerar mäklarfirman, som emellertid tror att detta är den i dagsläget enda lönsamma verksamheten i bolaget.

”Vi tror att detta är det enda område där Veoneer har en klar ‘edge'”.

Utöver dagens hårda konkurrens lurar tech-bolag som Apple, Google, Intel och Nvidia i vassen och har på senare tid visat ett ökat intresse för aktiva säkerhetsprodukter.

”Vi skulle till exempel kunna tänka oss att ett tech-bolag förser en biltillverkare med mjukvara till närmast noll kostnad, i utbyte mot data som det kan använda i vinstsyfte”, resonerar analytikern, som dock inte tror att dessa bolag helt kommer att ersätta dagens fordonsunderleverantörer.

”Många bolag jagar samma möjligheter, men inte alla kommer att lyckas”, skriver Kepler Cheuvreux och varnar för att Veoneers strategi att söka partnerskp snarare än att göra förvärv kan visa sig riskfylld.

Graf: Veoneer kursutveckling sedan börsintroduktion

image

Källa: Infront

 

Foto: istockphoto
Bostad
Rekordstor uppgång i boprisförväntningar
Börsen
Minusstängning avslutade börsveckan
Sektor
Barclays höjer riktkurserna för svenska verkstadsbolag"Ljusare utsikter i verkstaden"
Foto: Shutterstock
Pandemin
Europa öppnar – men bilsemester kan skapa problem"Ta med Gröna kortet om du kör bil"
Insiders
Insiders som gjort affärer efter midsommar
Analyser
Här är fredagens färska köprekar
Foto: Shutterstock
Börsen
Disciplinnämnden avnoterar Italeaf från First North
Foto: Shutterstock
Pandemin
Experterna: Svag konsumtion i sommar trots hemester"Särskilt dystert för hotell och restauranger"
Insiders
Stefan Persson fortsätter tanka H&MAktien stiger på börsen
Spara
Bratt skickar film till alla i finansutskottet"ISK utestänger många privatsparare från emissioner"
3/7
Trading Direkt om finanspolitiken
Sektor
Undersökning: Fastighetsbolagen tror på bättre kreditmarknad"Stark återhämtning i närtid"
Aktie
SBB i norsk miljardaffär
Asien
Asien: Uppåt på stark statistikUppåt i Hongkong trots säkerhetslagarna
Foto: AP/TT
Wall Street
New York: Uppgången avtog mot slutet
Foto: Shutterstock
Outlook
Amundi: Fyra sektorer i fokus under återhämtningenAtt investera under en ”avfrostningscykel”
Krönika
Chefredaktören: Så drabbas din pension av viruset
Foto: istockphoto
Analyser
Här är torsdagens färska köprekar
Foto: Magnus Ström / Scandinav
Elpriset
Nytt elprisrekord i juni"Lägsta i historien"
Foto: istockphoto
Sektor
FN: Internationell turism har nästan upphört"Enorma globala förluster"
Foto: Henrik Montgomery/TT
Aktie
Astra Zeneca faller efter försenade covid-tester
Foto: isockphoto
Råvaror
Goldman Sachs: Efterfrågan på olja återställs 2022
Foto: Shutterstock
Räntan
SBAB: Kan bli svårt undvika sänka räntan till minus igen
Analys
Deutsche: "Mycket attraktiva tillväxtmöjligheter""Handlas till historiskt låga värderingsmultiplar"
Pandemin
FED: Enighet om fortsatta stimulanser"Ny konkursvåg ökar risken för finanskris"