En högre vinst är att vänta för Essity under nästkommande år, resonerar UBS som spår en vinstökning om 40 procent för 2022 jämfört med 2021.
”Efter ett tydligt vinsttapp om 20 procent för 2021 tror vi att kombinationen av ökad prissättning och fortsatt volymåterhämtning inom segmentet Professional Hygiene kommer leda till en stigande vinst /…/”, skriver banken.
Jämfört med sektorkollegor har Essity en lägre bruttomarginal och den generella vyn är att det är något svårare för hygienbolaget att införa prishöjningar på grund av dess stora exponering mot råvaror. Det faktumet är svårt att argumentera emot – men att detta leder till att Essity inte kan införa prishöjningar är fel, enligt UBS.
”/…/vi väntar oss en sekventiellt ökande prissättning både för det fjärde kvartalet och 2022”, skriver banken som skruvar upp sina estimat för Essitys vinst per aktie med 5 respektive 8 procent för 2022 och 2023.
Omkring 11-tiden på måndagen var aktien upp 2,3 procent till 308:90 kronor.