Marknaden överdriver effekten av en minskad global bilförsäljning och bolaget har historiskt visat sig kunna hantera svagare efterfrågan utan dramatiska marginalnedgångar. Köptillfälle, med andra ord, menar UBS.
UBS höjde på torsdagen sin rekommendation för Autoliv till köp från neutral och samtidigt justerade upp riktkursen till 89 dollar, motsvarande knappt 790 kr, från 86 dollar.
”Marknadens förväntningar stämmer inte med vår analys, som säger att Autolivs marginaler och kassaflöde bör vara bland de mest robusta i sektorn i ett scenario med ingen eller negativ marknadstillväxt”, skriver analytikern från UBS.
Enligt investmentbanken oroar sig marknaden över att Autolivs tillväxt ska bli en besvikelse och att marginalerna inte ska kunna lyfta i den takt ledningen förutskickar.
Att bolaget får svårt att nå målet om mer än 10 miljarder dollar i försäljning 2020 finner UBS troligt, givet att prognoserna för den globala bilproduktionen reviderats ned under fjolåret. Enligt bankens analys kommer omsättningen landa på omkring 9,7 miljarder 2020.
”Jämfört med övriga europeiska fordonsunderleverantörer ser Autolivs organiska tillväxt attraktiv ut, även om den blir lägre än bolagets prognoser. Baserat på våra estimat kommer Autoliv att vara den näst snabbast växande underleverantörer i Europa”, skriver UBS.
Vad gäller rörelsemarginalen tror banken på en ökning både under 2019 och 2020, med 40 respektive 70 punkter. Rörelsemarginalen för 2020 väntas därmed landa på 11,5 procent.
”Vår analys visar att Autoliv under de senaste två decennierna /…/ har gjort ett bättre jobb med att försvara rörelsemarginalen än andra europeiska sektorbolag”, resonerar UBS, som påminner om att bolaget i motsatts till många sektorkollegor inte behöver investera stora pengar i projekt med osäker avkastning, som till exempel el-fordon.
Därtill bör bolagets allmänna investeringsbehov och forskningsbudget normaliseras efter ett par exceptionellt aktiva år, menar analytikern.
UBS sänker sina estimat för vinst per aktie med 2-4 procent mot bakgrund av den förväntat lägre fordonsproduktionen. Trots detta väntas bolaget leverera en genomsnittlig vinsttillväxt om 14 procent för 2019 och 2020, klart över sektorns väntade snitt om 6 procent.
Autoliv handlades vid 15-tiden på torsdagen till omkring 678 kr på Stockholmsbörsen, en nedgång med 1,2 procent för dagen, efter att ha avancerat 12 procent på fyra handelsdagar.
Graf: Autoliv kursutveckling sex månader
Källa: Infront