Vd och medgrundare Alan Mamedi.

Intervju Truecaller har dansat runt teckningskursen sedan noteringen tidigare i oktober, men efter onsdagens första rapport som noterat bolag tog aktien revansch med en uppgång på över 30 procent. 

”Det känns otroligt bra. Det är så här man vill leverera den första rapporten. Vi är supernöjda”, säger vd och medgrundare Alan Mamedi till Nyhetsbyrån Direkt.

Intäkterna ökade med närmare 130 procent i det tredje kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år och uppgick därmed till 313 miljoner kronor. Samtidigt drog den justerade ebitda-marginalen upp till 37,6 procent från 30 procent föregående år. 

”Läser man vår rapport så förstår man hur skalbart det är och vilken potential det finns och någonstans att det här bara är början. Nu har vi tagit in en miljard vid noteringen och den ska användas för att växa ännu snabbare”, säger Alan Mamedi.

Är det här en hållbar marginal över tid?

”Jag tror att det är lite upp till oss hur vi vill styra det där. Det jag menar är att vi har väldigt bra marginaler på alla våra intäktsben, så beroende på hur mycket vi trycker på gasen så kan det också påverka”

Bolagets intäkter kommer från annonser, prenumerationer samt från en b2b-tjänst, ”Truecaller for Business”. Av dessa står annonsintäkter för den absoluta majoriteten, cirka 85 procent. Här var tillväxten 157 procent. Prenumerationsintäkterna som ännu är en liten del av intäktskakan växte betydligt mindre, upp 12 procent, men här ser bolaget en stor potential.

”Även om vi förväntar oss att göra mycket optimeringar på annonssidan så är det betydligt bättre marginaler på prenumerationssidan och det är där vi ser en framtida potential. Dels genom att förbättra grunderbjudandet, dels genom att våra tillväxtmarknader befinner sig i en inlärningsfas där de blir mer och mer vana att betala för prenumerationstjänster så vi kommer att se ett skifte i våra tillväxtmarknader precis som vi har sett i Sverige och västvärlden”, säger Alan Mamedi.

Ni lämnar inga prognoser men hur ser du på utsikterna för det kommande kvartalet?

”Det vi kan säga är att vi är på rätt spår och det återstår att se om några månader”, avslutar vd:n.