Toyota-chefens uttalande om hur miljövänlig elbilsomställningen egentligen är fälldes vid en presskonferens för Japans biltillverkares näringslivsorganisation, där Akio Toyoda är ordförande, skriver nyhetsbyrån Dow Jones.
Faktum är att Japan aldrig skulle klara en fullständig omställning till elfordon då elektriciteten skulle ta slut sommartid om alla bilar gick på elektricitet, enligt Akio Toyoda.
Det skulle också krävas gigantiska infrastrukturstöd för att Japan skulle ställa om till en fullt elektrifierad fordonsflotta – kostnader på upp till 360 miljarder dollar, enligt Toyota-ordföranden.
”När politikerna säger ‘låt oss göra oss av med alla bensinbilar’, förstår de verkligen detta och att hela bilindustrins nuvarande affärsmodell skulle kollapsa och orsaka förluster av miljontals jobb?” frågar han sig.
Förespråkare av elfordon brukar framhålla att de kan laddas nattetid när elefterfrågan är låg och att gröna teknologier såsom solenergi kan byggas ut.
Flera regeringar runt om i världen har aviserat förbud mot nyförsäljning av bensin- och dieseldrivna bilar och i Japan dryftade regeringen tidigare i december en tidsgräns för förbudet till 2035, om än med tillåtelse för hybridbilar därefter. Det kommer i spåren av att exempelvis Kalifornien och Storbritannien har fört fram planer på förbud.
Men till skillnad från vissa andra länder är elbilsomställningen de facto klimatfarlig i Japan, menar Akio Toyoda, givet att det högteknologiska och tätbefolkade men resursfattiga landet bränner mängder av kol och naturgas för att generera elektricitet.
”Ju mer elfordon vi har, desto värre kommer våra koldioxidutsläpp bli”, summerade han saken.
Elbilstillverkaren Tesla gick tidigare i år om Toyota som världens största biltillverkare sett till marknadsvärde efter en mastig uppvärdering. Teslas aktie är upp med 700 procent det senaste året, samtidigt som konventionella konkurrenter som Toyota, Volkswagen och hela den övriga sektorns aktörer stått för svagare utveckling än bredare börsindex. Toyotas aktie är upp med 8 procent i den ettåriga kursgrafen.