Sektor Elfordonshajpen är överdriven och det pratas för lite om de koldioxidutsläpp som krävs för att generera den nödvändiga elektricitet som krävs för att omställningen ska kunna genomföras. Det hävdar Toyotas ordförande Akio Toyoda.

Toyota-chefens uttalande om hur miljövänlig elbilsomställningen egentligen är fälldes vid en presskonferens för Japans biltillverkares näringslivsorganisation, där Akio Toyoda är ordförande, skriver nyhetsbyrån Dow Jones.

Faktum är att Japan aldrig skulle klara en fullständig omställning till elfordon då elektriciteten skulle ta slut sommartid om alla bilar gick på elektricitet, enligt Akio Toyoda.

Det skulle också krävas gigantiska infrastrukturstöd för att Japan skulle ställa om till en fullt elektrifierad fordonsflotta – kostnader på upp till 360 miljarder dollar, enligt Toyota-ordföranden.

”När politikerna säger ‘låt oss göra oss av med alla bensinbilar’, förstår de verkligen detta och att hela bilindustrins nuvarande affärsmodell skulle kollapsa och orsaka förluster av miljontals jobb?” frågar han sig.

Förespråkare av elfordon brukar framhålla att de kan laddas nattetid när elefterfrågan är låg och att gröna teknologier såsom solenergi kan byggas ut.

Flera regeringar runt om i världen har aviserat förbud mot nyförsäljning av bensin- och dieseldrivna bilar och i Japan dryftade regeringen tidigare i december en tidsgräns för förbudet till 2035, om än med tillåtelse för hybridbilar därefter. Det kommer i spåren av att exempelvis Kalifornien och Storbritannien har fört fram planer på förbud.

Men till skillnad från vissa andra länder är elbilsomställningen de facto klimatfarlig i Japan, menar Akio Toyoda, givet att det högteknologiska och tätbefolkade men resursfattiga landet bränner mängder av kol och naturgas för att generera elektricitet.

”Ju mer elfordon vi har, desto värre kommer våra koldioxidutsläpp bli”, summerade han saken.

Elbilstillverkaren Tesla gick tidigare i år om Toyota som världens största biltillverkare sett till marknadsvärde efter en mastig uppvärdering. Teslas aktie är upp med 700 procent det senaste året, samtidigt som konventionella konkurrenter som Toyota, Volkswagen och hela den övriga sektorns aktörer stått för svagare utveckling än bredare börsindex. Toyotas aktie är upp med 8 procent i den ettåriga kursgrafen.

Börsen
Spurt ledde till stark veckostängningH&M och storbanker draglok
Chatt
Hernhag: Fem tillväxtaktier på tio år
Wall Street
New York: Teknikaktier vinnare i bred uppgång
Analys
Carnegie: Rätt ha tålamod med Cellink
Aktier
Insiders som handlat med aktier i veckan
Aktier
Veckans mest blankade aktier
Räntan
Investeringschefen: Fed drar ned på tillgångsköpen i höst
Aktie
Kambis vd: Styrelsen lockas nog av USA-notering
Analyser
Analytiker: Balder-köp smart drag av Erik Selin
Kryptovalutor
Coinbase börjar handla med Dogecoin
Analyser
Här är fredagens köprekar
14/5
Trading Direkt med teknisk analys
Bolån
Bolån: Stora skillnader mellan snitträntorna
Foto: AFP or licensors
Kryptovalutor
Musk-kommentar sänkte bitcoin mer än 10 procent
Aktieportföljen
Bra start för nytillskottet i portföljen
Börsen
Återhämtning i Asien
Notering
Volvo Cars rullar mot börsenSiktar på notering senare i år
Aktie
Autoliv återinför kvartalsutdelningHandelsstoppades innan beskedet
Foto: istockphoto
Fonder
Sparekonomen varnar för ökad risk i företagsobligationsfonderSparare bör kolla upp fondrisken
Bostad
Swedbank: Här har du fått bäst betalt för att boMånga säljer med vinst som överstiger boendekostnaden
Foto: Copyright (c) 2018 Pilotsevas/Shutterstock. No use without permission.
Inflation
Analytiker: Inflationstoppen är passeradRedan i maj bör den sjunka
Analyser
Här är onsdagens aktierekar
Inflation
Högre inflation än väntat i april"De kraftiga prisfallen i april i fjol påverkar nu inflationen uppåt"
Riksbanken
Analytiker: Bopriserna större huvudvärk för Riksbanken än inflationen