Att Tobiis eyetracking-teknik kommer finnas i Sonys VR-headset sätter ytterligare press på branschen att implementera eyetracking i sina kommande VR-headsets. Avtalet innebär också att Tobii nu ligger bra till för att nå sitt intäktsmål. Det säger Tobiis vd Anand Srivatsa.

Tobiis eyetracking-teknik kommer finnas i det kommande VR-headsetet Playstation VR2. Affären kom inte som en total överraskning eftersom Tobii redan i februari uppgav att bolaget förhandlade med Sony om att bli eyetracking-leverantör till Playstation VR2. På börsen handlades Tobiis aktie upp med 30 procent på fredagen.

”Vi har varit öppna med att vi pratar med alla ledande bolag inom området och avtalet med Sony är en bekräftelse på att vi har en världsledande teknologi”, säger Anand Srivatsa.

Hur stor har konkurrensen varit för att få kontraktet med Sony?

”Jag ser inte konkurrensfrågan som mest relevant utan mer den massmarknadsförväntning som kommer med den här typen av headset. Vi har jobbat hårt för att möta Sonys förväntningar om att vi ska kunna leverera teknologin till en massmarknad. Vi gick in i det här som en trovärdig leverantör, men den här affären tar vår trovärdighet till nästa nivå”, säger Anand Srivatsa.

Med Sonykontraktet klart har Tobii nu två färdiga avtal för VR-headsets i konsumentmarknaden där det andra är med Pimax Innovation.

Vad betyder avtalet med Sony för Tobiis möjligheter att få ytterligare kontrakt?

”Sony ser det som ett helt ekosystem med inte bara headsetet utan alla spel som kommer utvecklas. Får oss innebär det här att miljontals spelare snart kommer att kunna pröva vår teknologi med ett brett stöd från Sonys ekosystem. Det skapar helt nya grundförväntningar på vad andra headsettillverkare måste leverera. I grunden innebär det här att fler och fler headsettillverkare självklart måste ha eyetracking”, säger Anand Srivatsa.

Tobii har sedan hösten 2021 som mål att nå intäkter på 1,5 miljarder kronor 2025. Var avtalet med Sony medräknat när ni satte det målet?

”Att nå framgång inom VR är en nödvändig del av målet. Det finns andra vägar att nå dit men det här (avtalet med Sony) var ett av de mer uppenbara sätten att nå målet. Det finns många spelare inom VR-universumet och vi hoppas på att göra affärer med många av dem. Sony är en mycket viktig spelare och det faktum att vi fått det här avtalet nu gör att vi ligger bra till för att nå vårt mål”, säger Anand Srivatsa.

Har ni varit tvungna att kompromissa med lönsamheten för att få avtalet med Sony?

”Vi är väldigt nöjda med avtalet finansiellt, det är en vinn-vinn för både oss och Sony och vi tror det här kommer bidra till intäkterna under en lång tid”, säger Anand Srivatsa och upprepar Tobiis prognos att nå break-even på ebit-nivå under 2023.

Tobii kommer få förskottsintäkter som en del i avtalet under 2022 och intäkterna från affären väntas utgöra mer än 10 procent av Tobiis totala intäkter under 2022. När Playstation VR2 ska lanseras är ännu inte kommunicerat av Sony men oavsett lanseringstidpunkt kommer Tobii enligt vd:n få förskottsintäkterna.