TOBII: SPÅR SNABB TILLVÄXT FÖR EYETRACKING INOM VR - VD

2021-09-17 08:59:04

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ögonsensorföretaget Tobiis vd Henrik Eskilsson förväntar sig en snabb tillväxt av eyetracking inom VR framöver i takt med att flera stora "techdrakar" lanserar headsets och visar intresse för VR-marknaden.

"Vi förväntar oss att eyetracking i de första VR-produkterna mot konsumentmarknaden kommer under nästa år och där förväntar vi oss att vi är med", säger han i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Hittills har Tobiis eyetracking-teknologi varit med i VR-headsets för företagsmarknaden, men har ännu inte lanserats kommersiellt med någon större VR-produkt för konsumentmarknaden. Det är där de större volymerna väntas.

"Inom enterprise-segmentet rör det sig om volymer från tiotusentals upp mot hundratusentals enheter medan konsumentmarknaden kan handla om miljontals enheter per headset-produkt", förklarar Henrik Eskilsson.

Tror du att ni kommer att ha er teknik med i flera VR-headset som lanseras på konsumentmarknaden nästa år?

"Det får vi se."

Tobii-chefen hänvisar till uppgifter i media och spekulationer som gör gällande att flera techjättar planerar lanseringar av VR-headsets nästa år. Han nämner Sonys nya Playstation VR 2, Facebooks Oculus Quest 3 och Apples VR-headset.

Dessutom har Tiktok-ägaren Bytedance köpt Pico International, som har lanserat två versioner av VR-headsets för företag med Tobii eyetracking, Neo 2 Eye och Neo 3 Pro Eye.

Betyder Bytedance intåg något för Tobiis del?

"Absolut, framförallt betyder det något för utvecklingen av VR och AR att också en stor kinesisk aktör kommer in på marknaden. De stora drakarna kommer nu med kraft in i VR. 2022-2023 kan bli ganska spännande år för VR generellt", säger han.

När det gäller att integrera eyetracking för PC och gaming tar utvecklingen längre tid. Flera av Tobiis OEM-kunder har haft problem och lanseringar har skjutits upp eller pausats. Det är delvis kopplat till pandemin, men också till effekter av den globala komponentbristen, enligt Henrik Eskilsson.

"Tittar vi på spelsidan ser vi ett bra intresse för vår egen spelprodukt Tobii Eye Tracker 5. Den försäljningen går bra och understöds av bra spel, främst simulatorspel av olika slag", säger han.

En förklaring till att Tobii Eye Tracker 5 går bra är att det relativt enkelt kan köpas som ett speltillbehör, medan det fortfarande är svårare att stoppa in en dyr eyetracking-komponent i en speldator.

"Man ska nog förvänta sig att det kommer att ta en del tid innan eyetracking-marknaden för speldatorer mognar fram och blir stor. I den tidiga adoptionsfasen är därför vår egen Eyetracker 5 en bra produkt", säger han.



Direkt-SE