Rapport Tobaksjätten Swedish Match presenterade en kvartalsrapport för tredje kvartalet som var väsentligt bättre  än analytikerna hade förväntat sig, både när det gäller resultat och omsättning. Det tobaksfria snuset Zyns starka utveckling i USA och för bolaget positiva effekter av covid-19 har lyft resultatet, enligt bolaget.

”Det är svårt att identifiera och separera den påverkan som covid-19-relaterade effekter har på resultatet. Summerar vi utvecklingen för de första nio månaderna står det dock klart att nettoeffekten förefaller ha varit positiv i betydande utsträckning och att en stor del av den resultatpåverkande effekten inföll i det tredje kvartalet”, skriver Swedish Matchs vd Lars Dahlgren i tisdagens rapport.

Här följer en punktvis sammanfattning av rapporten:

Rörelseresultat slog förväntan. Swedish Match rörelseresultat blev 2.019 miljoner kr i tredje kvartalet. Analytikerna hade räknat med 1.712 miljoner, enligt Infronts sammanställning, Nettoomsättningen, exklusive tobaksskatt, blev 4.400 miljoner kr. Här väntades 4.082 miljoner.

Covid gav positiv mixeffekt i Norge. För rökfria produkter i Skandinavien har efterfrågan sammantaget legat på en god nivå trots lägre gränshandel, enligt Swedish Match. Norska konsumenter, som omfattats och fortsätter att omfattas av reserestriktioner, har i väldigt hög utsträckning övergått till att göra sina inköp på den inhemska marknaden, även innefattade e-handel. ”Eftersom det i Norge inte finns något lågprissegment har övergången till inhemsk handel resulterat i betydande positiva mixeffekter”, skriver Swedish Match.

Zyn-leveranser ökade 140 procent. Swedish Matchs leveransvolymer i USA för den tobaksfria nikotinprodukten Zyn var 32,3 miljoner dosor i tredje kvartalet, en ökning med 140 procent från motsvarande period i fjol på 13,5 miljoner dosor.

”I USA fortsatte vi att ta majoriteten av tillväxten på marknaden för nikotinportioner med Zyn och omsättningshastigheten i butik fortsatte att öka, trots ett utökat antal försäljningsställen och en betydligt aggressivare kampanjstrategi från våra konkurrenter”, skriver Swedish Matchs vd.

Levererade 63,9 mln snusdosor i Skandinavien. I Skandinavien levererade Swedish Match 63,9 miljoner dosor snus under kvartalet (66,0). Leveransvolymen av amerikanskt snus, moist snuff, i USA under det tredje kvartalet var 36,2 miljoner dosor (31,2).

Sektorrotation på börsen efter vaccinnyhetPandemiförlorare bland dagens vinnare
Pandemin
Positiv vaccinstudie får börserna att rusa
Börsen
Kraftigt lyft i Stockholm efter vaccinbesked
Foto: AP/TT
Wall Street
Brett uppåt på Wall Street
Placera
Nordnet: Tillgångsklasserna som rört sig mest efter rysarvalet
Foto: Shutterstock
Placera
Bidenseger ökar intresset för tillväxtmarknader
Aktier
Stuvar om i modellportföljerna
Aktie
"Norwegian nära kollaps efter stödstoppet"Måste ha hjälp för att klara vintern
Foto: istockphoto
Sektor
"Norwegians problem skapar bättre yta för SAS"
Privatekonomi
Nordea: Så mycket kostar hunden första åretHunddagis en stor utgift
Pandemin
Nya "råd" kan stänga Skistars anläggningar
Analyser
Här är måndagens färska köprekar
Krönika
Hernhag: Gå mot strömmen på rätt sätt
Placera
Börsveckan: En aktie att köpa och två att avvakta med
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Aktie
Styrelsen i Engelska skolan rekommenderar budaccept
Placera
Affärsvärlden: En aktie att köpa
Foto: Janerik Henriksson/TT
Aktietips
DI: Evolution välpositionerat för fortsatt tillväxtTidningen ger köprekommendation
Foto: istockphoto
Bostad
SEB: Boprisförväntningar bromsar in
Sektor
Cannabissektorn rusar efter legaliseringar
Valuta
Danske: Ökad smittspridning kan försvaga kronan
Krönika
Hammarlund: Utmaning för bankerna att vara både nära och digital
Aktiechatt
Hernhag: Tre köpvärda aktier just nuOch favoriten bland kvartalsutdelarna
Valet
Strateg: Bidenseger och delad kongress det bästa för marknaden
Aktie
Tesla ger sig in i spritbranschenSäljer tequila för 250 dollar flaskan
Foto: istockphoto
Analyser
Här är fredagens färska köprekar