Tänk på det här innan du söker rutavdrag för flyttjänster

Publicerad 2016-08-01 09:38

Rutavdrag Rutavdraget för flyttjänster som börjar gälla den 1 augusti är bra men öppnar även för oseriösa flyttfirmor, enligt branschorganisationen Sveriges Möbeltransportörer. Privata Affärer tipsar om vad du bör kontrollera innan du anlitar en flyttfirma och söker rutavdrag.

Ett av skälen till att regeringen beslutade införa rutavdrag på flyttjänster var förhoppningen att antalet oseriösa flyttfirmor skulle minska – och med det även svartjobben.

Sveriges Möbeltransportörer välkomnar förändringen, men oron är stor för att rutavdraget får motsatt effekt eftersom det inte finns någon kontroll av flyttföretagen.

– Vi har cirka 800 registrerade flyttföretag i Sverige och av dem är endast 100 stycken seriösa. Vilket gör att vi har ett väldigt stort problem, säger förbundsordföranden i Sveriges Möbeltranportörer, Marlene Malmqvist till sverigesradio.se.

Av de hundra seriösa flyttfirmorna i landet är bara cirka 30 firmor med i Sveriges Möbeltransportörer, som är den största på i flyttbranschen.

Med rutavdrag kan även oseriösa firmor få skattesubventionering eftersom Skatteverket bara kontrollerar att en flyttjänst utförts, samt att företaget som ansöker om rutavdrag hade F-skattsedel när jobbet gjordes.

Det innebär att det inte finns någon omedelbar lösning på problemet. Det du som kund kan göra är att kontrollera att företaget är seriöst.

Ska du anlita en flyttfirma och söka rutavdrag ska du tänka på följande:

• Yrkestrafiktillstånd. Kontrollera att flyttfirman har det lagstadgade yrkestrafiktillståndet. Det är ett kvitto på att bolaget har den kompetens som behövs.

• Försäkringar. Kontrollera också att flyttfirman har rätt försäkringar. Utan yrkestrafiktillståndet kan inte företaget teckna de försäkringar som krävs för att kunna flytta ditt bohag med största möjliga skydd.

F-skattsedel. Kontrollera även att företaget har F-skattsedel, vilket är nödvändigt om du ska få rutavdraget.