Rapport Bilsäkerhetsföretaget Autoliv faller på börsen efter en rapport där framförallt tillväxtsiffror för kvartalet och prognosen för helåret överraskade på nedsidan. En kvart efter rapportsläppet var aktien ner över 4 procent.

Autolivs rörelseresultat exklusive kostnader för kartellutredningar och kapacitetsneddragningar uppgick till 240 miljoner dollar och den justerade rörelsemarginalen till 10,9 procent.

Väntat var enligt Infront Datas sammanställning av 13 analytikers prognoser ett justerat resultat på 236 miljoner dollar och en justerad marginal på 10,5 procent.

Autoliv redovisar vidare ett resultat före skatt på 2,1 miljoner dollar för det fjärde kvartalet 2018. Analytikerna hade räknat med ett resultat före skatt på 2,9 miljoner dollar enligt Infront Datas sammanställning.

Det rapporterade rörelseresultatet landade på 21 miljoner dollar. Väntat var här 23,7 miljoner. Bolaget har tidigare meddelat att 210 miljoner dollar reserveras för kostnader relaterade till EU-kommissionens kartellutredning.

Försäljningen uppgick till 2.193 miljoner dollar. Analytikerna hade väntat sig en försäljning om 2.249 miljoner dollar.

Organisk tillväxt uppgick till 4,2 procent. Väntat var 7,1 procent enligt snittprognosen.

Spår lägre tillväxt än väntat

Autoliv spår att den organiska försäljningstillväxten helåret 2019 kommer att bli cirka 5 procent och att den totala försäljningsökningen, inklusive valutaförändringar, ska bli runt 4 procent.

Det framgår av rapporten för det fjärde kvartalet.

Enligt en prognossammanställning utförd av Infront Data räknade nio analytiker inför rapporten i genomsnitt med att den organiska tillväxten för helåret ska uppgå till 7,1 procent.

Autolivs justerade rörelsemarginal för helåret 2019 förväntas enligt bolaget uppgå till runt 10,5 procent. Här trodde tretton analytiker i snitt på 10,9 procent, enligt Infront Data.

Bolaget meddelar att det operativa kassaflödet för kvarvarande verksamhet för helåret 2019, exklusive engångsposter, kommer att bli högre än 2018 då den det var cirka 810 miljoner dollar.

Autoliv spår vidare att den effektiva skattesatsen kommer att ligga runt 28 procent 2019, exklusive engångsposter.

Nettoinvesteringarna spår bli lägre 2019 än 2018, räknat som andel av försäljning, en kvot som låg kring 5,6 procent förra året.

Nettokostnader för forskning, utveckling och teknikanpassning som andel av försäljning förväntas för helåret 2019 bli lägre än för kvarvarande verksamhet helåret 2018, då den var omkring 4,8 procent.

”Skuldsättningsgraden förväntas ligga väl inom vårt målintervall på 0,5x till 1,5x vid slutet av 2019”, skriver Autoliv vidare i rapportens utsiktsavsnitt.

Kommer inte att nå försäljningsmål

Bolaget upprepar sina mål för omsättning och justerad rörelsemarginal, men konstaterar nu att dessa inte kommer att nås 2020.

Den organiska tillväxten kom in på den låga sidan och prognoserna för 2019 är lägre än analytikerna räknat med. På börsen var den initiala reaktionen negativ.

Vd Mikael Bratt ser dock positivt på det gångna kvartalet.

”Jag är nöjd med kvartalet och helåret när det gäller vår försäljningsökning, orderingång och kassaflöde, särskilt med tanke på att fordonsindustrins utmaningar blev allt större mot slutet av året”, skriver han i rapportens vd-ord.

Autoliv växte organiskt med 4,2 procent under det fjärde kvartalet, i en marknad som krympte med mer än 5 procent.

”Det berodde huvudsakligen på det höga antalet produktlanseringar i Nordamerika och Kina. Vi överträffade tillväxten i fordonsproduktionen med nästan 20 procent i Nordamerika och med 11 procent i Kina”, kommenterar vd:n.

Orderingången var fortsatt hög under årets sista månader. Autoliv bedömer att det bokade cirka 50 procent av det tillgängliga ordervärdet under helåret, viket innebär att bolaget tagit halva marknaden, eller mer, fyra år i följd.

Autoliv upprepar sina mål om en försäljning på minst 10 miljarder dollar och en justerad rörelsemarginal om 13 procent, men säger nu att dessa inte kommer att nås 2020, på grund av nedgången i den globala fordonsförsäljningen.

”Baserat på att vi fortsätter exekvera på vår starka orderbok samt förutsatt att fordonsproduktionen återgår till trendtillväxten om runt 2 procent år 2020, förväntar vi oss en förbättring år 2020 mot våra mål för försäljning och justerad rörelsemarginal”, skriver vd.

Swedbank
Bonnesen anlitar revisionsbolag för oberoende granskning"Styrelsen kallad till krismöte på torsdagskvällen"
Aktie
Starkaste året hittills för SBB
Foto: istockphoto
Analyser
Här är torsdagens färska analyser
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Penningtvätt
Swedbank: Analytikerna ser ingen kursrekyl uppåt
Börsen
Swedbank sänke för andra dagen i rad
Foto: Morgan Ekner/istockphoto
Chatt
Fredag kl 10: Aktiechatt med Marcus Hernhag
Foto: istock
Bank
Dansk kundflykt från Danske och Nordea
ISK
Startar twitterupprop mot ny ISK-skattStort gensvar på några timmar
Aktier
Ett köptips från Affärsvärlden
Aktie
THQ Nordic tar in över 2 miljarder
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Rapport
Starkt resultat för Internationella Engelska skolan
Rapport
Besqab sänker utdelningen
Asien
Trög uppgång i Asien
Wall Street
Svagt uppåt på Wall Street
Foto: istockphoto
Börsen
Skandia: Uppenbar risk för ett skakigt börsår"Riskspridning i fokus"
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Penningtvätt
Bolund om Swedbank: Systemet har varit för tandlöst
Penningtvätt
Bonnesen: Rapporterar alla misstänkta flödenStörsta fallet för aktien på tio år
Analys
Analys: Behåller köprådet på Swedbank
Foto: Erik Simander/TT
Swedbank
Nasdaq stänger derivathandeln kring Swedbank efter aktieraset
Foto: Rickard Kilström
Analys
DNB: Holländsk oro grumlar stark Betsson-rapport
Bank
SVT: Swedbank kan ha använts för omfattande penningtvätt
Analyser
Här är onsdagens färska analyser
Analys
Hernhag: Osäkert nu – men långsiktigt är Garo helt rätt
Aktie
Ahlsell avnoteras 6 mars
Foto: istockphoto
Rapport
Sobi klart bättre än väntat – men aktien backar på börsen
Aktie
Ericsson tillerkänns 580 miljoner av indiska högsta domstolen
Rapport
Kycklingföretaget höjde resultatetFöreslår höjd utdelning
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Rapport
Starkt resultat av SBB