Tillväxten drevs fortsatt av en kraftig expansion inom E-mobility men även inom Installation, skriver bolaget i rapporten.
Däremot började Garo se tecken på en viss avmattning inom Tillfällig el. I kvartalet hade Garo en tillväxt i affärsområde Sverige och Övriga marknader om 13 respektive 20 procent.
Rörelseresultatet blev 24,0 miljoner kr (22,8), med en rörelsemarginal på 9,7 procent (10,6).
”För att möta den snabbt växande efterfrågan inom E-mobility har Garo under kvartalet genomfört en rad satsningar i form av marknadsaktiviteter och organisationsförstärkningar. Dessa kostnader har inneburit att rörelsemarginalen sjunkit något”, skriver vd Patrik Andersson.
Resultat efter skatt blev 18,4 miljoner kr för det andra kvartalet (15,4), med en vinst per aktie om 1,84 kr (1,54).
”För produktområde E-mobility ser vi en stark utveckling med ytterligare utbyggnad av laddinfrastruktur på samtliga marknader. Efterfrågan inom byggrelaterade produkter i Sverige är fortfarande god men förväntas under 2019 successivt mattas av i takt med minskat antal byggstarter. Dock bedöms den viktiga ROT-sektorn vara stabil. Gällande övriga marknader där Garo är verksamma förväntas marknadsutvecklingen vara fortsatt god. Sammantaget ser Garo positivt på marknadsförutsättningarna främst drivet av utbyggnaden av laddinfrastruktur”, skriver Patrik Andersson.