Starbreeze kommande spel Overkill’s The Walking Dead (OTWD) kommer att se bättre ut när det lanseras i början av november jämfört med den första gameplaytrailer som visades upp på spelmässan E3 för två veckor sedan.
Den bedömningen gör Nordea i en uppdatering av sin uppdragsanalys på Starbreeze där värderingsintervallet för aktien justerats upp marginellt till 15:10-17:40 kronor från tidigare 15:10-17:30.
Nordeas analytiker har provspelat OTWD och drar slutsatsen att trailern på E3 inte gjorde spelet rättvisa. Nordeas spår att OTWD kommer att säljas i totalt drygt 7,5 miljoner exemplar fram till 2020, vilket är samma bedömning som tidigare. I bedömningen ingår antagandet om en rejäl prissänkning av spelet under den senare delen av perioden.
”Det Starbreeze kommer att lägga fokus på nu är animationer och grafiska uppdateringar. Dessutom var den första trailern vi fick se på E3 låst i 30 fps (bilder per sekund) och det gjorde att det grafiskt såg sämre ut”, säger Predrag Savinovic, analytiker på Nordea, till Nyhetsbyrån Direkt.
Ovanstående ”begränsning” i trailern skulle förklara varför andra spelsekvenser från OTWD som kommit ut efter E3 sett grafiskt bättre ut än den ursprungliga trailern.
Även om det i närtid är nästan uteslutande OTWD som är i fokus när det gäller Starbreeze berör Nordea även bolagets övriga pipeline av spel där flera titlar bedöms ha så kallad ”blockbusterpotential”.
”Aktiekursen (den närmaste tiden, reds anm) kanske möjligen står och faller med The Walking Dead. Men värderingen, och det som är de största intäktsdrivarna när man tittar framåt, är inte The Walking Dead. Payday 3 är kronjuvelen och Crossfire och System Shock 3 kan bli hur stora som helst”, säger Predrag Savinovic.