Skistar redovisar ett resultat efter skatt på 402 miljoner kronor för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret (398). Resultatet per aktie uppgick till 10:25 kronor (10:17).
Nettoomsättningen uppgick till 1.115 miljoner kronor (1.076), motsvarande en ökning med 4 procent.
Resultatet före skatt blev 288 miljoner kronor (253).
Köper in sig i Alperna via nyemission
Skistar har för avsikt att förvärva merparten av St Johann in Tirol, en österrikisk skidanläggning som bolaget tidigare har meddelat att det erbjudits att köpa.
Det skriver vinterturismbolagets vd Mats Årjes i sin kommentar till torsdagens halvårsrapport.
”Förvärvet av den österrikiska skidanläggningen St Johann in Tirol fortgår enligt plan. Pågående due diligence kommer att avslutas inom kort och därefter har vi för avsikt att delta i den nyemission som tillför St Johann 10 miljoner euro och som innebär att St Johann blir ett dotterbolag till Skistar”, skriver han.
Den 11 december skrev Skistar i ett pressmeddelande att bolaget hade erbjudits att delta i en riktad företrädesemission i bolaget St Johanner Bergbahnen.
”Ett accepterande av erbjudandet innebär ett ägande om cirka 68 procent av aktierna i bolaget. Emissionsbeloppet uppgår till 10 miljoner euro”, hette det då.
Bättre bokningsläge
STOCKHOLM (Direkt) Skistars bokningsläge för den kvarvarande delen av säsongen är 1 procent bättre jämfört med motsvarande period föregående år.
Det skriver vinterturismbolagets vd Mats Årjes i torsdagens halvårsrapport.
En tidig påsk innebär ett starkt bokningsläge under mars och bolagets fokus ligger på att förbättra bokningsläget för april, som föregående år omfattade påsken.
Säsongen hittills beskrivs som sent startad på grund av mild väderlek, men från jul- och nyårshelgerna tog verksamheten fart.
”När vi nu summerar halvårsresultatet presenterar vi det bästa resultatet under Skistars historia, vilket vi gläder oss åt”, skriver Mats Årjes och tillskriver förbättringen fler besökande gäster i januari tack vare barnkonceptet ”Valles vinterveckor”, affärskonceptet ”Skistar Business”, och ett ”bra sportlov”.