Skistar redovisar ett resultat efter skatt på 229 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret (177). Resultatet per aktie uppgick till 5:84 kronor (4:50).
Nettoomsättningen uppgick till 678 miljoner kronor (678).
Resultatet före skatt blev 281 miljoner kronor (229).
I samband med förvärvet av den österrikiska skidorten St Johanner Bergbahnen har negativ goodwill intäktsförts med 42 miljoner kronor.
Bra bokningsläge
Skistars bokningsläge inför den kommande vintersäsongen är 10 procent bättre än vid samma tidpunkt i fjol.
Det skriver vd Mats Årjes i delårsrapporten för det tredje kvartalet som omfattar perioden mars-maj.
Bolagets resultat före skatt för det tredje kvartalet ökade till 281 miljoner kronor, från 229 motsvarande period i fjol, och resultat efter skatt steg till 229 miljoner, från 177 miljoner.
”Efter en sen säsongstart med anledning av mild väderlek tog verksamheten fart från jul- och nyårshelgerna. Fler besökande gäster under januari, bland annat med anledning av Valles vinterveckor och Skistar Business, i kombination med bra sport- och påsklov har bidragit till resultatförbättringen”, skriver Mats Årjes.
En svag norsk krona gav ett ökat inflöde av utländska gäster, främst från den danska marknaden.
”Vi ser även en stor uppgång av gäster från Storbritannien till våra norska skidanläggningar”, enligt vd.
Antal skiddagar, där en skiddag är en dags skidåkning med ett Skipass, ökade den gångna vintersäsongen från 4,9 miljoner till 5,1 miljoner. Bokade objektsdygn ökade under vintersäsongen med 5 procent till 524.000.
Under det tredje kvartalet har Skistar deltagit i en nyemission om 10 miljoner i den österrikiska skidanläggningen St Johann in Tirol och Skistar äger i dag 68 procent av aktierna.
”Vi jobbar för högtryck för att St Johann ska bli bokningsbart i våra system och att införa Myskistar. Vi kommer även fokusera på att investera i snösäkerhet i St Johann till den kommande säsongen”, skriver Mats Årjes.