Sju tips för bra hemsida

Publicerad 2012-11-27 13:48

Tycker du att i din bransch är det onödigt med en hemsida? Glöm det, hemsidan hjälper marknaden att identifiera dig och ditt företag. Att finnas på webben leder till högre lönsamhet.

Entreprenörer är ofta duktiga i en av tre nödvändiga sektorer: marknadsföring, försäljning eller produktion. Vi tenderar dessutom att prioritera just det som vi är duktiga på. En duktig producent ägnar sig gärna åt det i stället för att försöka sälja, eller marknadsföra sina produkter.

I dag är marknadsföringen via den egna hemsidan A och O i nästan alla branscher, oavsett andra möjligheter att göra det egna företaget känt.

En egen hemsida behöver varken vara dyr, krånglig eller tidskrävande att sköta och uppdatera.

Nya Affärer tipsar om sju bra råd för dig som vill öka ditt företags webbnärvaro.

  1. Ta hjälp med att programmera din hemsida. I dag finns enkla och billiga alternativ som gör att du snabbt kommer igång.
  2. Bestäm dig redan från början att hemsidestekniken ska vara så enkel så att du själv kan uppdatera innehållet. Det är viktigt att din hemsida är levande och kontinuerligt förses med nytt intressant material. Om du måste betala för uppdateringar är risken stor att din sida blir för statisk för att locka ständigt nya besökare.
  3. Se till att din hemsida innehåller det material som är unikt för dig och som lyfter fram ditt företag på bästa sätt.
  4. Det är bra med avancerad teknik, men för användarna är det viktigast att sidan laddas snabbt när de vill gå in på den. Undvik krångliga funktioner eller många fönster som poppar upp.
  5. Webben är fenomenal när det gäller att förflytta oss världen runt med bara ett klick. Men varje klick på en länk transporterar bort dina kunder till andra världar, och du är inte säker på att de återvänder till just dig. Ransonera antalet länkar.
  6. Ta professionell hjälp till att fundera ut vilka sökord som ska leda webbsökarna till just din hemsida. Se till att du använder dessa ord på ett genomtänkt sätt.
  7. Gör det så enkelt som möjligt för dina användare att köpa det du säljer när de ändå är inne på din sajt. De ska inte behöva gå ut och sedan in igen, eller svara på onödiga frågor för att kunna göra ett avslut.