SEB hänvisar sina sänkta estimat för Telias ebitda-resultat och nedgraderingen av riktkursen främst till en sämre tv-annonsmarknad, vilken banken tror kommer att sjunka 20 procent under 2020 och radera all väntad vinst från Bonnier Broadcasting.
Den dåliga annonsmarknaden har raderat 10 procent i kassaflöden för Telia, konstaterar banken. I kombination med ett tuffare SME-segment i kölvattnet av covid-19 indikerar det att skuldsättningsgraden kommer att hamna något under 3x efter utdelningssänkningen, enligt analysen.
”Med den höga skuldsättningen i minnet, kommer vi troligen att behöva bli vana vid en lägre utdelning från Telia framöver”, skriver SEB.
Tidigare hade banken räknat med att den nya vd:n Allison Kirkby, när hon tillträder i maj, skulle sänka utdelningen 2020. När nu Telia redan gjort det börjar risk-/avkastningsprofilen se mer attraktiv ut, skriver SEB.
”För att våra estimat för 2021 ska vara säkra tror vi emellertid att den nya vd:n behöver adressera kostnadsbasen. Om hon gör det, ser aktien attraktiv ut”, skriver SEB.