Rapport (Uppdaterad) Bilsäkerhetsföretaget Autoliv nådde inte upp till analytikernas förväntningar. Både resultatet före skatt och rörelseresultatet låg lägre än  väntat även om försäljningen landade ungefär som väntat.  

Autoliv redovisar ett resultat före skatt på 151 miljoner dollar för det andra kvartalet 2019.

Analytikerna hade räknat med ett resultat före skatt på 175 miljoner dollar enligt Infront Datas prognossammanställning.

Rörelseresultatet exklusive kostnader för kartellutredningar och kapacitetsneddragningar uppgick till 183 miljoner dollar och den justerade rörelsemarginalen till 8,5 procent.

Väntat var ett justerat resultat på 196 miljoner dollar och en justerad marginal på 9,1 procent.

Försäljningen uppgick till 2.155 miljoner dollar. Analytikerna hade väntat sig en försäljning om 2.153 miljoner dollar.

Minskad försäljningstillväxt

Autoliv spår nu att den organiska försäljningstillväxten helåret 2019 kommer att ligga i intervallet 1-3 procent. Den tidigare bedömningen var en organisk försäljningstillväxt om 5 procent.

Bolaget spår samtidigt i rapporten för andra kvartalet att den totala försäljningsökningen, inklusive valutaförändringar, ska bli -1 till +1 procent, att jämföra med den tidigare bedömningen om en uppgång på cirka +3 procent.

Enligt en prognossammanställning utförd av Infront Data räknade sex analytiker inför rapporten i genomsnitt med att den organiska tillväxten för helåret skulle uppgå till 3,8 procent.

Autoliv tror nu att den justerade rörelsemarginalen för helåret 2019 förväntas bli 9,0-9,5 procent, en sänkning från cirka 10,5 procent. Här trodde tio analytiker i snitt på 9,7 procent, enligt Infront Data.

”Sämsta marknaden sedan finanskrisen”

Bilsäkerhetsföretaget ser i dagsläget inga tecken på att den globala fordonsmarknaden ska börja återhämta sig efter den stora nedgången de senaste kvartalen. Därmed har bilden blivit mer pessimistisk än i samband med de första kvartalets rapport, då bolaget talade om ”positiva signaler från ett antal tillverkare” i Kina.

– Man får gå tillbaka till finanskrisens dagar för att hitta motsvarande nedgång. Framför allt är det Kina och Europa som backar, men även USA har visat en försvagning, säger vd Mikael Bratt till Nyhetsbyrån Direkt.

Bakom raset ligger, förutom en allmän konjunkturoro i spåren av handelskonflikter och brexit, att Kina ändrat tidpunkt för när det nya regelverket gällande avgasutsläpp ska införas, till 2019 från tidigare mitten av 2020. Detta påverkar inte Autoliv produktionsmässigt, men har bidragit till att bilförsäljningen minskat.

Något ljus i tunneln ser Autoliv för närvarande alltså inte.

– Osäkerheten är stor. Analyshuset IHS prognoser har sänkts flera gånger och i kombination med vad vi hör från våra kunder tyder det på fortsatt nedgång, säger Mikael Bratt.

Det operativa kassaflödet väntas nu uppgå till 700-800 miljoner dollar under året. Tidigare löd prognosen på ”högre än 2018”, det blev omkring 800 miljoner dollar.

För att hantera den svagare marknaden har bolaget genomfört en rad åtgärder. Antalet anställda i produktionen har minskats med omkring 1.200 personer och på tjänstemannasidan väntar en minskning om 5 procent, ungefär 1.000 personer.

Allt inte nattsvart

Allt är dock inte nattsvart, påpekar Autolivchefen. Bolaget utvecklas väsentligt bättre än marknaden i alla regioner utom Japan. Globalt växte bolaget 9 procentenheter mer än fordonsproduktionen.

– Vi har sedan tidigare en stark orderbok, som nu börjar realiseras. Orderingången har också varit stark under kvartalet, vilket säkerställer att orderboken kommer att vara stark även framöver, säger Mikael Bratt.

 

Autolivs depåbevis handlades vid 13-tiden på fredagen till 670 kr på Stockholmsbörsen, en uppgång med knappt 3 procent för dagen.

Graf: Autoliv kursutveckling 2019

image

 

Källa: Infront

 

Snittestimatet som Nyhetsbyrån Direkt använder i rapporttelegram är baserat på estimat från minst tre analytiker. Gruppen som bidragit till snittestimatet utgör en del av det totala antalet analytiker som löpande följer bolaget och gör estimat över kvartalsresultat. Snittestimatet bör därför ses som en indikation om var förväntningarna ligger.

 

Blankning
Börsens mest blankade aktier inför rapportperioden
Rapport
Atlas Copco klart över förväntanAktien rapportrusar 6 procent
Analyser
Nya köprekar bland måndagens analyser
Börsen
Uppåt på börsen
Foto: Janerik Henriksson/TT
Analys
Kepler: Holmen "rakt igenom bra"
Analys
SEB: Sandvik når botten andra halvåret 2020
Notering
Så går det för id-verifieringsbolaget i premiärenZignsec handlas på First North
Placera
Hernhag: Håll koll på börsens a-lag
Aktietips
Två heta köptips från Börsveckan
Aktietips
DI: Köp Hoist"Ta rygg på Erik Selin"
Aktie
Telia: Lars-Johan Jarnheimer tar över som ordförande
Foto: Jana Eriksson
Rapport
Klart bättre för Byggmax
Asien
Små indexrörelser i Asien
Aktietips
Carnegie: Köp återförsäljaren med stor kurspotentialSer 50-procentig uppsida
Chatt
Hernhag: Fem aktier att äga för alltid"Forskningsbolaget som är en spännande chansaktie"
Analyser
Två nya köprekar bland fredagsanalyserna
18/10
Trading Direkt: Om rapportsäsongen och brexit
Event
Anmäl dig till Stora Placeringskvällen i Göteborg 19 november
Rapport
Kanonresultat från HolmenDubblar skogsvärderingen
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Rapport
Sandvik: Justerade resultatet klart bättre än väntatAktien stiger på börsen
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Rapport
Investor höjde substansvärdet
Börsen
SHB-strateg: Räkna med sämre avkastning i tio år
Rapport
Godkänd vinstnivå för Volvo - men orderingången en besvikelse
Rapport
Starkt resultat av GetingeBetydligt högre vinst än väntat
Rapport
Bättre än väntat för Assa Abloy"En tweet kan ändra marknadsläget"
Valuta
SEB: Då stärks kronan igenMen det blir värre innan det blir bättre
17/10
Healthcare Direkt: Så hittar du vinnarna i sektorn