Så startar du e-butik på bara några minuter

Publicerad 2014-01-09 13:54

För knappt två år sedan lanserade det svenska bolaget Tictail sin plattform för e-handel. I dag är företaget omtalat världen över för den enkla lösningen att vem som helst kan starta en webbshop på några få minuter.

De fyra unga entreprenörerna som skapade e-handelsplattformen är Carl Waldekranz, Kaj Drobin, Birk Nilsson och Siavash Ghorbani.

Idén var att bygga den ”nya generationens webb-shop”. Det fanns, ansåg de, ingen anledning till att det skulle vara både krångligt och dyrt att starta e-handel på nätet.

– Vi ville erbjuda en enkel och billig tjänst för vanliga människor som vill sälja varor på nätet, sade Carl Waldekranz, grundare och vd, vid starten. 

Global satsning

Två utländska riskkapitalister investerade ganska omgående mer än 1 miljon euro i bolaget för att Tictail skulle kunna satsa globalt och göra det på ett strategiskt riktigt sätt.

Det fick till följd att Tictail inlednings växte med upp till tjugo nya butiker i veckan. I dag har tusentals butiker registrerats över hela världen.

Skälet är enkelheten. I Tictails koncept ska du kunna starta en e-butik på några få minuter, utan att det kostar dig någonting.

Tips för att utveckla affären

Målet är att utveckla Tictail till en social plattform och knyta till sig ett antal tredjepartsutvecklare vars appar ska kunna användas av e-handlarna. Inom några få år ska några miljoner användare vara knutna till plattformen. 

Den som startar sin webb-shop via plattformen får också tips om hur de själva kan utveckla och göra det mesta av den egna affären. 

Tillgången till plattformen är kostnadsfri för den som startar handelsplats. Ticnet tjänar sina pengar på tredjepartsutvecklarna.

Här startar du enkelt din egen e-butik.