Tesla, model Y.

Sektor För att få exponering mot elbilsrevolutionen kan du dels investera i rena elbilstillverkare som till exempel Tesla, NIO eller XPeng, dels investera i elbilstillverkarnas leverantörer av komponenter som sensorer, halvledare och batterier, de som med Danske Banks investeringsstrateg Lars Skovgaard Andersens ord levererar elbilsbranschens ”hackor och spadar”. De två sparekonomerna Nicklas Andersson, Avanza, och Frida Bratt, Nordnet, tipsar här om vilka möjligheter svenska privatsparare har att ta del av en växande potentiell ”guldmarknad”.

Intresset i dag är mycket stort för denna snabbt växande sektor, vilket Privata Affärer fick en inblick i efter att i somras ha publicerat en artikel där investeringsstrategen på Danske Bank i Köpenhamn, Lars Skovgaard Anderson, i vilken han rådde privatinvesterarna att investera i sektorns ”hackor och spadar” i stället för i bolagen som producerar elbilarna. Många läsare hörde då av sig med frågor som ”och vilka fonder ska man då köpa”?

Två sparekonomer svarar

Frågan fick gå vidare till Avanzas och Nordnets sparekonomer Nicklas Andersson och Frida Bratt.

– Framför allt är det bland börshandlade fonder vi hittar denna smala nisch, säger Frida Bratt, Nordnet.

Hon nämner till exempel den tyska ETF:en iShares Electric Vehicles and Driving Technology UCITS ETF, som följer ett index som består av bolag verksamma inom tillverkning av elbilar och självkörande bilar, men också exempelvis batteritillverkare och andra underleverantörer till elbilsindustrin.

”Extremt hajpat”

Ett annat av Frida Bratts exempel är Xtrackers Future Mobility UCITS ETF, också det en tysk börshandlad fond.

– Den följer ett index som heter Nasdaq Global Yewno Future Mobility, och här finns omkring 80 bolag som sysslar med elbilar, självkörande bilar, batteriteknik, 3D-grafik med mera, säger hon.

Inom området automatisering tittar Frida Bratt på Veoneer och kinesiska Baidu, men också Alphabet.

– Och så har vi exempelvis Zaptec som tillverkar laddstolpar, och den aktien har blivit en riktig småspararfavorit. Även placeringar i råvaror som litium blir ju en exponering mot elbilsrevolutionen, säger Frida Bratt.

– Man måste dock ha i åtanke att elbilsrevolutionen och aktier kopplade till den varit extremt hajpade under lång tid nu och i flera av de mycket högt värderade bolagen har luften gått ur lite senaste tiden. Det är kopplat till inflationsdiskussionen och den oro för högre räntor som kommer och går. Högre räntor skulle framför allt slå mot tillväxtbolag, och det är ju här vi hittar bolag med exponering mot elbilsindustrin.

Ytterligare en fond är intressant, anser hon. Den heter iShares Electric Vehicles and Driving Technology UCITS ETF USD (Acc). Fonden följer avkastningen för ett index som består av företag på marknaden med fokus på elfordon och drivteknik.

”Liten del av portföljen”

iShares Electric Vehicles and Driving Technology UCITS ETF strävar efter att följa avkastningen för ett index som består av företag på utvecklade och tillväxtmarknader som fokuserar på elfordon och drivteknik.

– Men man måste som investerare ha i åtanke att även om det handlar om en fond, en börshandlad sådan, så handlar det om en smal nisch som bara bör utgöra en liten del av portföljen. Inget av ovan är att anse som någon typ av rekommendation, utan endast exempel, säger hon.

Nicklas Andersson på Avanza nämner för sin del en fond han anser vara intressant just för att den är fokuserad på leverantörer till elbilsproducenterna. Den heter Thematica – Future Mobility Retl SEK Acc.

– Men fonden använder sig av en ”performance fee”, varför avgiften per år blivit väldigt hög, säger han.

Exempel på bolag som levererar ”hackor & spadar” till elbilarna såsom halvledare och laddinfrastrukturbolag, finns det gott om. Nedanstående tabell har Nicklas Andersson gjort för att visa en del av möjligheterna att investera i  elbilsproducenterna och deras olika leverantörer.

Bolag i sektorn
Garo
Zaptec
Tesla
NIO
Xpeng
Li Auto
Lucid Group
ChargePoint
EVgo
Blink Charging
Infineon Technologies
QuantumScape
Workhorse Group
Arcimoto
Kandi Technologies
Källa: Nicklas Andersson, Avanza