Resetips
Ryanair till hovrätten
Publicerad: 27 augusti 2009, 09:17
Svea hovrätt kommer att ta upp det principiellt viktiga målet mellan Konsumentombudsmannen och Ryanair. KO kräver högre ersättning för strandade passagerare.
Fallet gäller ett par från Östergötland som för tre år sedan skulle flyga mellan Bryssel och Skavsta. Planet ställdes in och Ryanair erbjöd pengarna tillbaka för biljetten, som kostat 322 kronor, men vägrade ge någon ersättning i övrigt. Paret fick då själva betala för den nya hemresan.
Det blev en halv seger för KO och resenärerna i tingsrätten. Rätten beslutade att Ryanair skulle ersätta passagerarna i enlighet med EU:s regler. Men ersättningskravet för merkostnader för hemresan avslogs.
Båda parter överklagade domen. Ryanair ansåg att den inställda flygningen berodde på omständigheter utanför bolagets kontroll och ville inte betala någon ersättning alls. KO ansåg att paret också måste ersättas för de merkostnader de haft.
Målet kommer under hösten att tas upp i Svea hovrätt.
– Det är bra. Vi anser att tingsrätten inte dömde rätt och vill ha saken prövad i högre rätt. Vi anser att makarna ska ha ersättning för sina utlägg enligt Montrealkonventionen*, säger Daniel Karfs, jurist hos KO till Göteborgsposten.
*Montrealkonventionen är ett internationellt regelverk för flygbranschen. Mer om vilka rättigheter du som resenär har vid förseningar och inställda flyg kan du läsa här.
MAGNUS GUSTAVSSON, PRIVATA AFFÄRER