Per Hammarlund är tidningens sjunde chefredaktör sedan starten för 40 år sedan.

Privata Affärer 40 år Privata Affärer är en pigg 40-åring, som senaste året noterat flera fantastiska resultat. – Utan engagerade och lojala läsare skulle vi aldrig ha kommit så här långt, säger chefredaktör Per Hammarlund.

Per Hammarlund är Privata Affärers sjunde chefredaktör sedan starten 1978. Han kom till tidningen 2001, först som redaktionschef och blev sedan chefredaktör för drygt tio år sedan. Dessförinnan var han in- och utrikeschef i nio år på nyhetsbyrån FLT.

I dag är konkurrensen på tidningsmarknaden tuffare än på länge. Något som Per Hammarlund och övriga i redaktionen har fått känna av. Men trots det har tidningen hela tiden haft en mycket stabil läsekrets och tjänat pengar.

2017 blev också det bästa året på många sätt. Det var rekordsiffror över hela linjen:

*Privata Affärer ökade antalet läsare med 17 procent under fjolåret.

*Prenumeranterna blev 13,4 procent fler (en ökning med hela 5 700 stycken).

*Vinstmarginalen nådde fantastiska 32 procent. Unikt i branschen.

*Vinsten steg till över 15 miljoner kr.

Det är siffror knappast någon annan tidning kan skryta med i dag.

– Vi har jobbat hårt för att hålla nere kostnaderna, samtidigt som vi de senaste fyra– fem åren satsat helhjärtat på att hitta nya intäktskällor vid sidan av den traditionella tidningsaffären, säger Per Hammarlund.

– Vi ordnar exempelvis 55 kurser i år, både vanliga fysiska kurser och onlinekurser. Vi har elva stora placeringsträffar runt om i landet. Och vi gör specialsydda nyhetsbrev och anordnar läsarresor runt hela världen. Bara för att nämna några aktiviteter där vi möter läsarna, säger han.

Hur ska en bra tidning se ut?

– Det är en tidning som är relevant för läsarna. Den ska ge bra och intressant läsning och ge konkreta råd och tips som talar till läsarens plånbok. Den som läser ska kunna fatta bra beslut för sin privatekonomi. Samtidigt ska man inte samla pengarna på hög. Pengar har inget egenvärde. Vi vill gärna att man använder sina pengar på ett smart sätt. Det hjälper vi också till med i tidningen. Det kan handla om prisvärda resor, viner eller att köpa hus utomlands.

Varför finns inte samma material på webben och i papperstidningen?

– De fyller helt olika funktioner. På webben handlar det om snabba nyheter. På papper är det mycket mer fördjupande med stora tabeller som vi aldrig kan ha på nätet. Därför kan aldrig nätet helt ersätta papperet, säger Per Hammarlund.

Hur ser Privata Affärer ut om tio år?

– Då är vi 50 år och förhoppningsvis har då Privata Affärer ännu fler läsare än i dag. Men jag hoppas framför allt att vi lyckats sprida vårt budskap till yngre generationer. Och fått fler att inse vikten av att intressera sig för sin privatekonomi, vilket är viktigt både för dig själv och samhället i stort.

– Om tio år kommer vi även att ha utvecklat vår digitala affär så vi kan erbjuda många nya tjänster, däribland nya spännande nyhetsbrev.

Anders Andersson är den som med knapp marginal varit chefredaktör längst och som gjorde om tidningen till det format som delvis lever kvar än i dag.

– När jag började var det mycket antikviteter, fina bilar och flärd. En tidning för dem som hade mycket pengar, berättar Anders Andersson, som kom till Privata Affärer 1990.

Fostrad på Expressen som han var fick Privata Affärer en mer folklig och tuffare ton. Han gick snabbt till attack mot banker och försäkringsbolag och var inte rädd att varken granska kungens ekonomi eller lista de rikaste svenskarna.

– Men hemligheten var att vi skrev på ett enkelt och konkret sätt om privatekonomi. Det var det ingen som gjorde då.

Not: Det här är sista delen i vår serie om Privata Affärer 40 år. Har du missat övriga delar kan du hitta dessa här:

Aktierna som gett mest på 40 år

Fem investeringar som floppat

Valutorna som kommit och gått

Skatterna som försvann

Bostäderna har gjort oss rika

Så blir din privatekonomi i framtiden

 

Rapporter
Bratt om bankrapporterna: SEB stjärnan i sektorn
Foto: istockphoto
Analyser
Här är onsdagens färska analyser
Börsen
Nedåt efter rapporttung morgon
Notering
Så går det för gymkedjan i börspremiären
Rapport
SSAB bommade förväntningarna
Foto: Naina Helén Jåma/TT
Rapport
Swedbanks vinst under förväntanKvartalet tyngs av högre kostnader
Foto: Alimak
Rapport
Alimak prickade vinstförväntningarna
Foto: Jessica Gow/TT
Rapport
Högre justerat rörelseresultat för Academedia
Rapport
SEB:s rapport starkare än väntat
Rapport
Minskad orderingång för ABB
Foto: Henrik Montgomery/TT
Rapport
Omstruktureringskostnader tynger resultatetVinst klart under förväntan
Foto: Henrik Montgomery/TT
Rapport
Intrum slog förväntningarna
Fonder
Fondbolagens förening: Svenskarna vill ha mer hjälp med PPM-val
Foto: AP/TT
Wall Street
Nedgångar på Wall Street
Fonder
Sparekonomen: Stora skillnader mellan olika indexfonderGäller att välja rätt indexfond
Foto: istockphoto
Portföljstrategi
Carnegie höjer aktieviktenUnderviktar räntebärande investeringar
Event
Anmäl dig till Stora Placeringskvällen i Göteborg 19 november
Aktietips
Swedbank plockar in två nya aktier i fokusportföljenKastar ut två andra
Bank
McKinsey: De flesta banker klarar inte lågkonjunkturen"Riskerar bli fotnoter"
22/10
Trading Direkt: Bornold om Saab och Husqvarna
Notering
Qliro Group tänker notera dotterbolag på börsen
Placera
Hernhag: Håll koll på börsens a-lag
Foto: Janerik Henriksson/TT
Analys
Kepler: Holmen "rakt igenom bra"
Analys
SEB: Sandvik når botten andra halvåret 2020
Aktietips
Två heta köptips från Börsveckan
Aktietips
DI: Köp Hoist"Ta rygg på Erik Selin"
Aktietips
Carnegie: Köp återförsäljaren med stor kurspotentialSer 50-procentig uppsida