PLAST: UTEBLIVEN SUCCÉ FÖR HAJPAT HAVSRENSNINGS-FARTYG (OMS)

2021-09-17 12:58:58

(Omsändning: Med korrigerad rubrik)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Plasten i världshaven har de senaste åren lyfts fram som en viktig del av utsläppsfrågan och 2013 lanserades det icke-kommersiella projektet Ocean Cleanup - ett initiativ som lanserades med mål om att innan 2040 ta upp 90 procent av havsplasten.

Ocean Cleanup-projektets resultat hittills har varit magert, rapporterar Reuters på fredagen, och enligt forskare på området är frågan om det inte är bättre att i stället agera för att minska utsläppen av plast än att plocka upp befintliga utsläpp.

"Det här initiativet har goda intentioner. Man vill lösa hotet från havsplasten, men det är intet tu tal om att den bästa lösningen är att hindra plast från att hamna där från första början", sade tankesmedjan Center for American Progress chef för havsfrågor, Miriam Goldstein.

Bakgrunden till detta är att plast som väl släppts ut i hav blir synnerligen kostsam att plocka upp, både sett i penningtermer och till klimatet utifrån utsläpp av fossila bränslen som driver fram aktuella städfartyg.

Tidiga prototypmodeller av städfartyget, som uppfanns av den då 18-årige nederländske grundaren Boyan Slat, skulle drivas fram av vind, vågor och havsströmmar. Systemet som fick namnet System 001, fungerade aldrig och gick till sist sönder.

Med en mer konventionell båt med specialutrustning som fortfarande är under utveckling är nu målet att med finansiell hjälp av storbolag som Coca-Cola (rankat som världens största plastbov av miljöorganisationer) och Maersk reducera plastens negativa påverkan på det marina livet. Totalt hade projektet över 50 miljoner dollar i tillgångar vid slutet av år 2020.

Några 90 procent är det dock inte längre frågan om. Organisationens egna prognos är nu att 20.000 ton plast per år ska kunna avlägsnas från norra Stilla havet, det mest påverkade havsområdet. Om flödet av plast fortsätter opåverkat kommer havet innehålla mer plast än fisk 2050, enligt en analys som publicerats av Världsekonomiskt Forum (WEF).

Siffran 20.000 ton plast per år, som är målet för Ocean Cleanup, kan jämföras med de omkring 11 miljoner ton plast som släpps ut i haven varje år. Under en 120 timmar lång tur i augusti fick det plastinsamlande fartyget System 001B upp 8,2 ton plast.

Organisationens ansvariga har framhållit att detta är i den övre delen av förväntansskalan och att Ocean Cleanup fortfarande är i ett teststadium. Det insamlade materialet är dock mindre än vad som ryms i en sopbil av standardmått.

Plastinsamlingsprojektet är inte heller det första där succén uteblivit. I vintras konstaterades fiaskot för en kvartett storbolag inom olje- och kemiindustrin som uppkallat ett projekt "The Alliance to End Plastic Waste". Tillsammans med partnerbolag pumpade oljebolagen Shell och Exxon samt kemibolagen Dow och Chevron Phillips in 1,5 miljarder dollar i projektet innan det lades ned.

Forskare som intervjuats av nyhetsbyrån framhåller att lösningen ligger på andra sidan av ekvationen. Flodstädning och materialforskning anses vara klart bättre angreppssätt.

Det finns för närvarande ett antal uppstartsbolag på området nedbrytbar biologisk plast. Bland dessa kan amerikanska Danimer Scientific och svenska Spotlight-listade Bioextrax lyftas, båda med utveckling av så kallad PHA-plast. Denna typ av biologiskt nedbrytbar plast har bland annat lyfts fram som den mest lovande i tester genomförda av The European Bioplastics Association.

Andra tänkbara vinnare på ökat varsel från plastnedskräpningen av världshaven är den i Norden framstående pappers- och kartongindustrin, med bolag som Stora Enso, Billerud-Korsnäs, Nordic Paper och Huhtamäki. Ett flertal satsningar på ersättningsmaterial till plasten har aviserats bland de nämnda bolagen.



Direkt-SE