Aktier
Hernhag: Någon har fel om Catena Media
Publicerad: 11 september 2018, 20:58
Foto: Catena Media / Morgan Eknér (montage)
Kursen har störtdykt men nedgången beror mest på storägares försäljning av aktier. Men samtidigt finns flera tunga investerare som gått in eller ökat i bolaget. Frågan är om det är säljarna eller köparna som har fel om bolaget.
Ämnen i artikeln:
Catena MediaMarcus Hernhag
Kasinobranschens kundanskaffare Catena Media har fallit tungt på börsen med 20 procent på en månad och 38 procent på tre månader. Det intressanta är att det inte är främst bolagets egna meriter som ligger bakom kurskraschen.
Halvårsrapporten sänkte förvisso aktien trots att intäkterna ökade med 73 procent under andra kvartalet och det var inte enbart förvärv bakom tillväxten. Den organiska tillväxten uppges ha varit 30 procent. Rörelseresultatet före avskrivningar och exklusive jämförelsestörande poster ökade 52 procent, vilket tyvärr innebar en något försvagad marginal.
Det som fick nedgången att fortsätta var stora aktieförsäljningar från storägarna Optimizer Invest och grundaren Erik Bergman via bolaget Aveny. Det är varningssignaler och fullt förståeligt att aktieägare blir oroliga, men bland insiderköparna hittar Catena Medias operativa ledning.
Dessutom har Öresund ökat sitt innehav och ny på ägarsidan hittar vi den amerikanska investeringsfirman Ruane, Cunniff & Goldfarb, som förvaltar den i vart fall tidigare så framgångsrika fonden Sequoia. En hård säljrekommendation i DI sänkte Catena Medias kurs än mer, men det liksom insiderförsäljningar är saker utanför bolagets verksamhet och inte direkt påverkar resultaträkningen.
Det som sker inuti Catena Media är främst snabb tillväxt och förhoppningsvis framöver även framtida vinstökningar på sista raden. Nettovinsten står sedan ett år och stampar på omkring 1 kr per aktie per kvartal, men det beror sannolikt på expansionen.
Med 4 kr i vinst på årsbasis är p/e-talet dessutom inte högre än 21. Marknaderna växer och det går också att expandera geografiskt. Sakta med säkert öppnar USA sin onlinemarknad för kasinospel och Catena Media har bra positioner där liksom i Europa. Redan tidigt under 2019 kan USA vara den största marknaden för bolaget.
Ett av Catena Medias finansiella mål är en så kallad justerad EBITDA som överstiger 100 miljoner euro år 2020. Det skulle innebära att börsvärdet i så fall bara är 4,5 gånger rörelsevinsten före avskrivningar.
Ena sidan måste ha fel. Antingen tappar Catena Media tillväxten och marginalerna och kursutvecklingen fortsätter vara trist. Eller så lyfter aktien rejält. De gamla eller de nya ägarna kommer att stå som vinnare. De som sågar bolaget eller de som hyllar det.
För dig som tror på verksamheten med att ha sajter på nätet som dirigerar trafik till kasinooperatörerna är Catena Media en bra chansaktie. Den höga risken gör att små positioner är att rekommendera.
Catena Medias kursutveckling sedan årsskiftet:
null