Aktier
Förlust för Fingerprint
Publicerad: 15 november 2019, 06:35
Foto: Erik Simander /TT
Fingerprint redovisar en förlust för det tredje kvartalet samtidigt som omsättningen sjönk.
Ämnen i artikeln:
Fingerprint CardsNyhetsbyrån Direkt
Fingerprint redovisar ett rörelseresultat om -3,4 miljoner kronor (7,0) för det tredje kvartalet 2019.
Bruttomarginalen uppgick till 23 procent (27).
Nettoomsättningen uppgick till 353 miljoner kronor (431).
Kassaflödet från den löpande verksamheten blev 59,5 miljoner kronor under kvartalet (203). Nettokassan ökade till 537 miljoner kronor, jämfört med 486 miljoner kronor föregående kvartal.
Svagare segment
Fingerprint Cards intäktsutveckling under det tredje kvartalet påverkades av svagare försäljning inom Business Line Smartcards, Automotive & Embedded efter några starka kvartal.
Det framgår av delårsrapporten.
”Marknaden för biometri utanför mobilbranschen växer, men den är fragmenterad och är än så länge avsevärt mindre än smartphonemarknaden. Betydande variationer i efterfrågan från ett kvartal till ett annat kan därför förekomma inom detta område”, skriver vd Christian Fredrikson i delårsrapporten.
Försäljningen inom Business Line Mobile beskrivs däremot som ”tillfredsställande”, och bolaget bedömer att det fortsatte att stärka sin marknadsposition inom kapacitiva sensorer.
”Efterfrågan från de kinesiska smartphonetillverkarna var fortsatt god, samtidigt som beställningar hänförliga till vår nya OEM-kund Samsung utvecklades väl. Betydande skiften i marknadsandelar bland OEM-kunderna skedde under kvartalet”, skriver Christian Fredrikson.
Kvartalets bruttomarginal låg i nivå med resultatet för det första och det andra kvartalet i år, men var fyra procentenheter lägre jämfört med det tredje kvartalet förra året. Den relativt sett lägre andelen intäkter utanför Business Line Mobile påverkade negativt. Dessutom har genomsnittspriset, asp, för kapacitiva sensorer fortsatt att minska.