Detaljhandelsföretaget Clas Ohlsons rörelseresultat under det första kvartalet (maj-juli) i det brutna räkenskapsåret 2022/2023 uppgick till -16 miljoner kronor.
Analytiker hade i genomsnitt räknat med 63,6 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning av fem estimat.
Bruttomarginalen blev 35,1 procent. Förväntat var 38,2 procent.
Clas Ohlsons försäljning i kvartalet uppgick till 2.044 miljoner kronor, vilket har meddelats tidigare.
Augustiförsäljningen oväntat stark
Clas Ohlsons totala försäljning steg med 7 procent under augusti.
Analytikerna hade i snitt väntat sig en ökning på 3,1 procent, enligt Infronts sammanställning av fem estimat.
Den organiska försäljningen steg med 2 procent. Här låg konsensus på -0,7 procent.
Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 42 procent under månaden, mot väntade +1,2 procent.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 224 (228).
I Sverige var försäljningen 1 procent upp. Organiskt steg försäljningen i Norge med 6 procent, i Finland var den ner 3 procent och regionen Utanför Norden visade en minskning på 87 procent.