Klädföretaget Odd Molly gjorde en vinst efter skatt på 0,6 miljoner kronor för årets andra kvartal, jämfört med förlusten på 0,1 miljoner kronor motsvarande period i fjol.
Omsättningen steg med 56 procent till 21,8 miljoner kronor mot 14,0 miljoner kronor förra året. Resultatet per aktie landade på 0:10 kronor.
Odd Mollys kläder ligger i en dyrare prisklass, men bolagets VD oroas inte av att konjunkturen viker.
– Med stora delar av vår- och sommarvarorna redan fakturerade under första kvartalet blev följaktligen det andra kvartalets fakturering lägre än det första. Tillförsikten är stor inför den kommande orderläggningen av vår/sommar 2009, trots mörkare moln på den internationella konjunkturens himmel, skriver vd Christina Tillman i en kommentar till rapporten.
Odd Mollys kläder säljs i 38 länder genom 1.600 återförsäljare. Aktien rusade uppåt efter rapporten i den inledande handeln under fredagen.
PRIVATA AFFÄRER/ TT