Det sade snacks- och konfektyrbolagets vd Henri de Sauvage-Nolting vid telefonkonferensen kring delårsrapporten för det andra kvartalet.
”Vi har tappat några kunder eller kundgrupper, men mycket mindre än vad jag räknade med när vi började så det är mycket positivt”, sade Cloetta-chefen.
Han tillade dock att det är svårt att bedöma den totala negativa volymeffekten av prishöjningarna i det här skedet eftersom vissa företagskunder som accepterade prishöjningarna kan ha börjat titta efter alternativa leverantörer.
”Men hittills har det inte haft någon stor volymeffekt i Sverige”, sade han.
I mars gick Cloetta ut med prishöjningar inom lösgodis i Sverige. Prishöjningarna har slutförts för en del av kontrakten medan en del återstår inför andra halvåret. Bland annat har högre sockerpriser medfört ett behov av prishöjningar.
Cloetta har under en tid arbetat med att vända den förlustbringande verksamheten inom lösgodis i Sverige. Det är dock mycket annat än prishöjningar som ska driva lönsamhetsvändningen, framhåller Henri de Sauvage-Nolting.
”Vi kan inte använda prishöjningar för att lösa vår egen interna ineffektivitet”, betonade han.
Det är fortfarande en hård strid att få upp marginalerna inom lösgodis, anser han.
Cloetta har sedan tidigare som ambition att ha vänt den förlustbringande lösviktsaffären i Sverige till i slutet av nästa år.
Cloettas kvartalsrapport redovisar ett justerat rörelseresultat på 161 miljoner kronor för det andra kvartalet 2019 (145).
Det var i linje med analytikernas förväntningar som enligt Bloomberg News var just ett justerat rörelseresultat på 161 miljoner kronor.
Nettoomsättningen steg till 1.583 miljoner kronor (1.472), jämfört med väntade 1.544 miljoner kronor.
Försäljningen ökade med 7,5 procent, varav organisk tillväxt svarade för 5,7 procent och valutakursdifferenser för 1,8 procent.
Resultatet efter skatt landade på 97 miljoner kronor (97).