En obalans i kollektionen kombinerat med en svag marknad leder till att det aktuella ordervärdet blev lägre än föregående år, då motsvarande ordervärde uppgick till 137 miljoner, skriver bolaget.
Baserat på nu kända ordervärden och bolagets fortsatta tillväxtambition väntas årets resultat bli betydligt sämre än föregående år, framgår det av pressmeddelandet.
Den nu avslutade införsäljningen av kommande höst- och vinterkollektion visar att delar av kollektionen inte mött ett tillräckligt stort kommersiellt intresse, men också att genomförda förändringar är steg i rätt riktning. Arbetet fokuserar nu under bolagets nya ledning på Odd Mollys kollektionssammansättning, försäljningsprocesser och positionering.
”Höst- och vinterkollektionen 2012 har fått ett positivt mottagande vad gäller en av våra två viktigaste varugrupper, stickat, men det räcker inte. Som helhet når kollektionen inte upp till våra och våra kunders förväntningar”, kommenterar nye vd:n Anna Attermark.