Resa Flygbolaget SAS tvingades ställa in 52 flygningarna i torsdags, mest av alla flygbolag i Europa under nämnda dag. Totalt fick 86 flygningar ställas in under två dagar. Det skriver branschsajten Check-in, rapporterar danska nyhetsbyrån Ritzau.

SAS tvingades ställa in en mängd flygningar under sommaren, främst på grund av personalbrist i bolagets irländska dotterbolaget. Denna gång är problemen relaterade till den skandinaviska delen.

– Orsaken till de inställda flygningarna är en kombination av flera faktorer, såsom personalbrist, teknik och väder. Det är naturligtvis mycket olyckligt att vi har tvingats ställa in ett antal flygningar, men de flesta av våra passagerare har blivit ombokade, säger Freja Annamatz, presschef på SAS i Sverige till Check-in.

Även i helgen ställdes flera SAS-flyg in om än i mindre omfattning än tidigare i veckan. Men om du som resenär drabbats så har du relativt långtgående rättigheter. Om SAS bokat om dig och detta inneburit en längre väntetid måste flygbolaget stå för mat och dryck samt i förekommande fall övernattning.

Men du kan också ha rätt till schablonersättning på mellan 125 och 600 euro. Om du blivit ombokad till en annan flygning är det dock möjligt att du inte får någon ersättning. Det som avgör är när du blev informerad om det inställda flyget, hur mycket den nya restiden skiljer sig från den ursprungliga och hur lång flygningen är (se faktaruta här nedanför).

För att begära ersättning går du in på SAS sajt. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det finns situationer då flygbolagen slipper betala ut ersättning. SAS är inte skyldigt att betala ut kompensation om det kan bevisa att det berott på ”extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits”.

Den senaste tidens problem har alltså flera orsaker enligt SAS. Men en sådan sak som personalbrist kan knappast kallas för en extraordinär omständighet.

Tekniska fel är däremot något som flygbolagen gärna klassificerar som extraordinära omständigheter. Men i många fall har Allmänna reklamationsnämnden och juridiska instanser gett resenärer rätt när flygbolagen skyllt på tekniska fel.

Väder är däremot en faktor som ofta gör att flygbolagen slipper betala schablonersättning.

– Som resenär är det inte alltid lätt att veta exakt varför flygningen ställdes in och argumentera för sin rätt. Men det skadar inte att göra ett försök. Skulle flygbolaget vägra ge dig ersättning kan du försöka gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden men flygbolagen måste inte följa deras beslut. Ett annat sätt är att anlita något av de bolag som mot provision hjälper resenärer att driva ärendet vidare till juridiska instanser. Du betalar inget om du inte får rätt men företagen tar en procentsats av ersättningen om den betalas ut, säger Privata Affärers Magnus Gustavsson som länge följt konsumentfrågor för flygresenärer.

Ersättningsreglerna vid inställt flyg:

Resa Ersättning (EUR) Halvering*
-1500km 250 2
över 1500km inom EU 400 3
1500-3500km utom EU 400 3
3500km eller mer utom EU 600 4

*Ersättningen halveras om du ombokas och du anländer din destination max angivet antal timmar försenad.

Ersättningen uteblir helt om SAS informerat dig minst 14 dagar innan avresa. Du får heller ingen ersättning om du meddelas mellan 14 dagar till 7 dagar före planerad avgång och erbjuds ombokning så att du kan resa högst 2 timmar före den ursprungliga avgångstiden och kommer fram senast 4 timmar efter planerad ankomsttid.

Om du får besked om den inställda flygningen mindre än 7 dagar före planerad avgångstid och erbjuds ombokning så att du kan resa högst 1 timme före den ursprungliga avgångstiden och kommer fram senast 2 timmar efter planerad ankomsttid får du heller ingen ersättning.

På Konsument Europas sajt kan du använda Flygkalkylatorn för att få besked om vilka ersättningar du kan tänkas vara berättigad till.

Chatt
Hernhag: Sex svenska tech-favoriter"Bästa norska bolaget svindyrt"
Foto: istockphoto
Aktier
Spararna fiskade i kurskollapser i majMillicom och SBB bland de mest köpta
Analys
Pareto: Stark efterfrågan på modern mat-teknologi"Köp fukthanteringsbolaget"
29/5
Trading Direkt: Tre investeringar som fångar datatrenden
Bostad
Regeringen vill slopa uppskovsräntan
Foto: istockphoto
Analyser
Här är fredagens köprekar
Börsen
Verkstad tynger börsen
Gästkrönika
Förvaltaren: Därför lockar företagsobligationer i krisen
Rapport
Oscar Properties sålde endast en bostadOmsättningen rasade under kvartalet
Rapport
Elekta slog förväntningarna
Rapport
Sämre än väntat för MekonomenSpår uselt andra kvartal
Trump
Trump slår tillbaka mot TwitterSkriver under exekutiv order
Aktie
SEB föreslår slopad utdelning
Insider
Två toppchefer i Balder begärs häktade för insiderbrott
Foto: AP/TT
Wall Street
Kinaoro fick Wall Street att falla
Foto: istockphoto
Fonder
Techfonderna på modet igenVinsthemtagningar i Ryssland efter rekylen
Placera
Överviktar amerikanska och asiatiska aktier"Viruset trycker på hållbarhetsvågen"
Börsen
Strategen: Så mycket ska USA-börserna upp i sommar
Köptips
Affärsvärlden: En aktie att köpa
IPO
"Fem varningsflaggor inför nanotech-bolagets IPO""Tveksamma incitament"
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Analys
DNB: Minskad risk kring Tele2
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Bostad
Hemnet: Prisrekyl i Stockholm trots försiktiga köpare
Aktie
SAS vd: Ingen v-formad återhämtning för flygbranschenLägre efterfrågan "det nya normala"
Foto: Jana Eriksson
Analys
SEB: Byggmax ökar när resor minskar
Analys
SEB: Electrolux Professional riskerar förbli marginell spelare i USAInleder bevakning med behåll