Tillväxttakten blev det fart på 2015 och rörelsemarginalen kommer 2016, lovar han. Bolaget befinner sig i slutet av en investeringsfas, med nya kollektioner av profilkläder.
”Vi blev ganska sargade under finanskrisen när vi drog ned varulagret och produktutvecklingen och det är egentligen först nu vi står starkt rustade igen”, säger Torsten Jansson. Han känner igen läget från börsintroduktionen 1997 med tillväxt i flera år.
De senaste åren har marginalerna krympt. Nu ska det bli ändring på det.
”Rörelsemarginalen har varit uppe på 12 procent som bäst, men det var i ett läge där vi växte med 20-40 procent. År då vi investerar som 2014 och 2015 då är vi inte i närheten, men 15 procent är något vi ska upp och närma oss. Det är ett absolut mål och det är fullt görbart”, säger Torsten Jansson.
”Punkt nummer ett har varit att få fart på tillväxten, vilket vi under 2015 har visat att vi klarar av. Nummer två är att lyfta rörelsemarginalen. Det är något som kommer börja synas i år”, säger han.
Graf: Kronor per aktie sedan börsintroduktionen 1997, justerat för split.
Källa: Infront.