Rapport Zalando omsatte 2.623 miljoner euro under årets andra kvartal, motsvarande en försäljningstillväxt på -4 procent. Men nätmodehandlaren spår bättre tider framöver och aktien stiger i Frankfurt. 

Snittestimatet, enligt S&P Global Market Intelligence var en omsättning på 2.668 miljoner euro och en försäljningstillväxt på -2 procent.

Zalandos justerade rörelseresultat uppgick till 77,4 miljoner euro och den justerade rörelsemarginalen blev 3 procent.

Analytikernas snittestimat var ett justerat rörelseresultat på 80,2 miljoner euro och en justerad rörelsemarginal på 3 procent.

Zalando upprepar i sin rapport för det andra kvartalet de prognoser som lämnades i samband med bolagets vinstvarning den 23 juni.

Bolaget räknar fortsatt med att GMV-försäljningen (”gross merchandise value”) för 2022 ska öka med 3-7 procent. Intäkterna för helåret förväntas öka med 0-3 procent till 10,4-10,7 miljarder euro med ett justerat rörelseresultat på 180-260 miljoner euro.

Zalando skriver att de makroekonomiska utmaningarna förväntas pågå under längre tid och vara mer intensiva än tidigare befarat. Bolaget räknar dock inte med någon betydande inverkan på verksamheten från en eventuell begränsning av utbudet på gas under vintern.

Bolaget har sänkt förväntningarna vad gäller framtida investeringar men skriver att det kommer att fortsätta investera i sin logistik- och teknikplattform för att möjliggöra framtida tillväxt. Zalando väntar sig att investeringarna för 2022 kommer att hamna i intervallet 350-400 miljoner euro.

En halvtimme efter börsöppning handlades Zalandos aktie upp cirka 5 procent på Frankfurtbörsen.