De totala intäkterna uppgick till 268 miljoner kr. Där låg Bloombergprognosen på 279 miljoner inför rapporten.
Kvartalets nettoresultat var 87 miljoner kr eller 2,87 kr per aktie före utspädning.
Avanza hade ett courtagenetto om 112 miljoner kr under det första kvartalet 2019. Det kan jämföras med 111 miljoner kvartalet innan och 122 miljoner motsvarande kvartal i fjol.
Svag ökning av courtagenettot
”Courtagenettot ökade svagt med 1 procent (jämfört med föregående kvartal, reds anm), trots något fler handelsdagar och ökat antal courtagegenererande notor. Antalet notor och omsättning i courtagegenerande notor ökade med 4,9 respektive 5,6 procent. Courtageintäkterna per omsättningskrona minskade från 9,8 till 9,4 punkter, vilket var ett resultat av en ökad andel affärer till fast pris”, skriver Avanza i sin delårsrapport.
Fondprovisionerna uppgick till 72 miljoner kr under första kvartalet, en minskning med 3 procent jämfört med föregående kvartal. Minskningen berodde på lägre genomsnittligt fondkapital även om kapitalet per sista mars var tillbaka på hög nivå. Detta påverkade även intäkten per fondkrona som minskade med närmare 1 punkt och uppgick till 33 punkter på årsbasis.
Högre räntenetto
Räntenettot summeras till 39 miljoner kr, mot 29 miljoner fjärde kvartalet 2018 och 29 miljoner första kvartalet 2018. Den sekventiella ökningen berodde på lägre kostnader av överskottslikviditeten, skriver Avanza.
Fortsatta kostnadsökningar
Avanza budgeterar fortsatt för en kostnadsökning om 10,5 procent under 2019, jämfört med 2018.
I bokslutskommunikén för 2018 angavs den nivån samtidigt som att nätbanken meddelade att den årliga kostnadsökningen framgent bedöms ligga i intervallet 9-12 procent, då en uppjustering från tidigare guidning om 8-10 procent.
Det totala kostnaderna låg på 164 miljoner kr i det första kvartalet 2019, således 8 procent högre än de 152 miljoner kr i kostnader under det första kvartalet 2018. Ökningen är främst en följd av högre personalkostnader och marknadsföringskostnader, heter det från nätbanken.
”Kostnaderna är enligt budget och beräknas landa på 10,5 procents kostnadstillväxt för helåret, där vi ökar satsningarna på utveckling. På Avanza sköter vi all utveckling internt och de högre kostnaderna ska säkerställa vår innovationskraft”, skriver Rikard Josefson i kvartalsrapportens vd-ord.
Han framför att kostnadseffektivitet och att hushålla med resurser alltid varit en viktig del i Avanzas strategi.
”Det betyder att när vi vill satsa extra finns inte så många områden att dra ner på, för att kompensera de ökade satsningarna. Vår övertygelse är att ökade kostnader kommer att bidra till ökad tillväxt på sikt”, fortsätter han.