Tesla-vd:n ska ha försökt rikta erbjudandet till Apple om att köpa elbilstillverkaren i ”de mörkaste dagarna under utvecklingen av Model 3”. Projektet där Teslas budgetmodell togs fram blev klart mycket besvärligare och tidsödande än bolaget väntat sig.
Elon Musk anslöt sig med tisdagens tweetar till belackarna om Apples planer på självkörande elbilar. Han vädrade tvivel om att den satsning som utlovats ska rendera i kraftigt minskade priser på elbilsbatterier.
Det är i en kommentar till den notoriskt Teslapositiva rådgivarfirman ARK Invests forskningschef Brett Winton Elon Musk avgav sin skepticism. Brett Winston tweetade ut ett avsnitt ur en Reuters-artikel där det bland annat framgår vad för typ av batterier Apple ska satsa på.
”Märkligt om det här är sant. Tesla använder redan järnfosfat i bilar som rullar ut från Shanghai-fabriken med medellång räckvidd. Vad avser monocell-batterier är sådana elektrokemiskt omöjliga, eftersom maximal strömsättning är omkring 100 gånger för låg. De kanske menar ihopbundna celler, som våra strukturbatterier?”, skrev Elon Musk.
När Tesla Model 3 till sist blev klar började elbilsbolaget visa upp sina första svarta siffror på sista raden i kvartalsrapporterna. Tesla är numer världens högst värderade biltillverkare efter en aktiekursrusning med över 700 procent i år, trots att bolaget tillverkar en bråkdel av antalet bilar i förhållande till konventionella fordonstillverkare som Toyota, Volkswagen och General Motors.
Apples plan för att utveckla och saluföra självkörande bilar har getts samlingsnamnet ”Project Titan”. De första elbilarna ska enligt planen rulla av löpande bandet 2024. Det rådde delade meningar bland analytiker om huruvida idén är bra eller ej på tisdagen.
Morgan Stanleys analytiker anser att Apple kan komma att bli en paradigmgörande aktör i bilindustrin likt hur bolaget tidigare rört om i marknader som mobiltelefoner och bärbar kroppsnära teknik. Andra analytiker menar dock att projektet bär stora risker med sig.
Evercores analytiker menar att det finns ”noll anledningar” för Apple att gå in i det ”kapitalstarka landskapet av låga marginaler”.
I stället utgör Apples position ett utmärkt slagläge för satsningar på att bli underleverantör till fordonssektorn, menar Evercore. Analytikerna skriver att det i nuläget är svårt att ge några slutgiltiga omdömen i fråga om Project Titan. Hittills saknas detaljer om påståendena om hur Apple ska bana väg för mycket billigare bilbatterier.
Citis analytiker är ”mycket skeptiska” till att Apple ens kommer gå i mål med bilprojektet. I stället hålls för troligt att bolaget slår in på underleverantörsspåret och i slutänden levererar operativsystem till redan befintliga biltillverkare.