Floskelgalan En mening bestående av hela 150 ord tog hem segern i årets floskelgala om näringslivets språkbruk under 2021.

Med vår årliga ”floskelgala” vill vi på ett lättsamt sätt exemplifiera vilket språkbruk som används inom näringslivet. Inte minst inom finansbranschen kan språket bli minst sagt udda. Men även andra branscher har sin speciella jargong.

I ett sammanvägt beslut mellan juryn (bestående av Marcus Hernhag) och läsarna så kan vi presentera årets vinnare:

Årets formulering och tillika läsarnas favorit med 25 procent av rösterna:

Alex Gorsky, ordförande och vd på Johnson&Johnson kommenterar bolagets rapport för det andra kvartalet 2021:

”Pharmaceutical worldwide operational sales, excluding the net impact of acquisitions and divestitures, grew 8.4%* driven by STELARA (ustekinumab), a biologic for the treatment of a number of immune-mediated inflammatory diseases, DARZALEX (daratumumab), for the treatment of multiple myeloma, IMBRUVICA (ibrutinib), an oral, oncedaily therapy approved for use in treating certain B-cell malignancies, a type of blood or lymph node cancer, ERLEADA (apalutamide), a next-generation androgen receptor inhibitor for the treatment of patients with prostate cancer, TREMFYA (guselkumab), a biologic for the treatment of adults living with moderate to severe plaque psoriasis, and for adults with active psoriatic arthritis, INVEGA SUSTENNA/XEPLION/INVEGA TRINZA/TREVICTA (paliperidone palmitate), long-acting, injectable atypical antipsychotics for the treatment of schizophrenia in adults, OPSUMIT (macitentan), an oral endothelin receptor antagonist indicated for the treatment of pulmonary arterial hypertension to delay disease progression and UPTRAVI (selexipag), an oral prostacyclin receptor agonist used to treat pulmonary arterial hypertension and reduce hospitalization.”

Juryns motivering: En mening med 150 ord talar för sig själv. Fler ord än så behövs inte som motivering.