Marknadsför dig gratis på Linkedin

Publicerad 2011-06-20 10:51

En personlig profil på Linkedin är ett viktigt sätt att visa upp din verksamhet som entreprenör, och en möjlighet att bygga ett eget nätverk på nätet. Här är Linkedinchefens Ariel Ecksteins bästa profiltips.

Nätverkssajten Linkedin fortsätter att växa. 100 miljoner användare i hela världen, och 2 miljoner av dem i norden. Efter den lyckade börsintroduktion fortsätter man också att expandera den verksamhet som skall tjäna pengar till aktieägarna: Rekryterings- och marknadsföringstjänster för företag. Därför öppnar man nu ett även nordenkontor med placering i Stockholm.

Ariel EcksteinMen Linkedin är mer än ett nätverk för jobbsökande akademiker och specialister. Där finns också en stor mängd entreprenörer. Det berättade Ariel Eckstein som är vd för Linkedin in Europa, Mellanöstern och Afrika när han besökte Sverige för att officiellt öppna det nya kontoret.

– Vi har exempel på entreprenörer som både hittat sin affärsidé och sin marknad inom vårt nätverk. En man i Holland var trött på mobilbatterier som inte höll laddningen och startade en grupp för klagomålen. Genom den fick han kontakt med en tillverkare i Kina som menade att de kunde lösa problemen. Nu har an ett företag som importerar de kinesiska batterierna. Andra företag har dragit in hela sin såddfinanserning genom nätverket.

Därför är det viktigt även för entreprenörer att inte bara finnas på Linkedin utan också se till att den som ser profilen får det intryck som man vill ge som av sitt företag och av sig själv som person.

– Om någon googlar på ditt namn kommer din profil på Linkedin upp först, säger Ariel Eckstein. Därför är det viktigt att presentera sig och företaget på rätt sätt.

Linkedin kan dessutom ge gratis marknadsföring. Genom att ha en aktuell profil och aktivt använda nätverkets möjligheter kan entreprenörer exponera upp sig själva och sitt företag och dessutom attrahera rätt samarbetspartners.

Börja din närvaro på Linkedin med Nya Affärer här.