Peter Lynchs fond steg med 29 procent om året så det är nog ett bra råd, i alla fall i kombination med andra urvalskriterier och analysmetoder.
När jag nyligen skulle köpa en ny bildskärm gick jag till Dell, vars produkter jag tidigare har bra erfarenhet av. Döm om min frustration när det inte fanns tydlig information om skärmarna alls passar till den dator jag har.
Via den engelskspråkiga realtidschatten fick jag reda på att den skärm jag fastnat för först hade enbart den gamla VGA-kontakten och inget mer så det skulle inte funka. Varför säljer de så gamla skärmar för? De modernare HDMI-uttagen är det enda som finns på min fyra år gamla dator.
För att vara på säkra sidan att jag köpte rätt skärm nöjde jag mig inte med chattsupporten. Någon mejladress fanns inte hur jag än letade och kontaktformulären på sajten gällde bara de som redan beställt och hade ordernummer etc, för en potentiell kund som jag fanns inget. Frustrerande.
Jag ringde därför Dells kundtjänst och tryckte mig fram till avdelningen för konsumenter som vill prata med en säljare. Jag var ju tvungen för att kolla så det blir rätt när deras sajt inte håller måttet.
– För mer information om våra produkter och hur du köper, se vår webbsajt dell.com. Tack för att du väljer Dell. Ha en bra dag. Klick.
Nu sa jag ett par riktigt grova saker i luren. Det där med att ”samtalet kan komma att spelas in för att vi ska kunna förbättra användarupplevelsen” eller vad de sa kan ha gjort att de fick den feedback de förtjänade. Varför vägrar de prata med kunder och sälja utrustning till oss? Det fanns ju inte ens talsvar. Varför skriva ut telefonnumret på sajten och lura oss att ringa om vi inte kan få information på det viset utan bara bli hänvisade tillbaka till sajten? Det är ju rena snurren.
Jag kan utifrån ovanstående så kallade anekdotiska bevisföring inte förstå hur Dell 2013 kunde köpas ut från börsen i USA när de är så dåliga på att sälja.
De borde hänvisa all försäljning av bildskärmar till de svenska återförsäljarna som är mycket bättre och då kan vi dessutom enkelt hitta lågt pris via prisjämförelsesajter. Dustin har en bra sajt med tydlig information och dessutom bra priser. Klart jag köpte skärmen därifrån istället.
Dustins aktie finns för övrigt bland Privata Affärers aktieråd sedan slutet av maj 2015. Utifrån Peter Lynch gamla klassiska råd och mina erfarenheter är Dustin något att satsa på och mycket riktigt har aktien i alla fall slagit börsindex under året som gått.