Aktie H&M:s försäljningsrapport på måndag morgon har potential att bli en riktig rysare. Med en aktie som mer än halverats sedan all-time-high, samtidigt som kursen rusat 30 procent de senaste tre månaderna, är frågan hur en avvikelse mot konsensus tas emot, åt endera hållet.

För exakt ett år sedan krossade marknaden aktien efter att försäljningen missat förhandstipsen rejält. Visserligen låg H&M i en lång nedåtgående trend sedan 2015, men kurskollapsen den 15 december i fjol på 13 procent blev det enskilt största på 16 år.

Den gången levererade H&M en försäljningsminskning för sitt fjärde kvartal på 2 procent. Väntat var en ökning på 5 procent. Det var även ”betydligt under” bolagets egna förväntningar och bakom låg framför allt en svag utveckling i H&M-varumärkets fysiska och butiker.

Inför måndagen väntas H&M redovisa en ökning av sin totala försäljning på 6,5 procent för det fjärde kvartalet i lokala valutor. Detta enligt Infront Datas sammanställning 16 analytikers prognoser. Estimaten spretar rejält mellan en uppgång på 3 respektive 9 procent.

Kvartalet omfattar perioden september-november och enligt Textilwirtschaft har klädhandelns försäljning i Tyskland, som är H&M:s enskilt största marknad, backat med 13 procent i september, stigit 5 procent i oktober och gått upp med 1 procent i november.

Den svenska klädhandelns försäljning känns inte fullt så viktig men här kan i alla fall konstateras att kvartalet som helhet bjudit på ett försäljningstapp på 3-4 procent.

En av H&M:s större konkurrenter Inditex, som bland annat driver butikskedjan Zara, rapporterade nyligen. Inditex försäljning under perioden augusti-oktober missade analytikernas förhandstips något och aktien straffades på Madridbörsen. I sin rapport pekade Inditex bland annat på att bolaget under kvartalet valt att inte delta i de ”omfattande rea-aktiviteter som präglade marknaden”, något som i alla fall stärkt bruttomarginalen.

Vilken rea-aktivitet H&M ägnat sig åt blir tydligare i kvartalsrapporten som släpps förs i slutet av januari. Där får vi också reda på vilken butiksexpansionstakt H&M siktar på 2019. Vid utgången av det gångna verksamhetsåret, den 30 november, hade H&M-gruppen 4.968 butiker. Det innebär att det under året tillkom 229 butiker netto, att jämföra med det tillskott på cirka 240 butiker H&M tidigare bedömt.

Måndagens försäljningsrapport släpps klockan 8.00.

Aktier
Nu kommer utdelningarna - här är alla datumIndex och valuta kan pressas
Börsen
Småsur måndag på börsen
Krönika
Hernhag: Sällan att jag skulle köpa sällanköp
Börsen
Danske: Svårt för marknaden att välja fokusUteblivna räntehöjningar bra medan tillväxtoro tynger
Guld
Rädsla för USA-recession pressar upp guldpriset
Ränta
Tidigare fedchefen tonar ner betydelsen av inverterad räntekurva"Signalerar inte recession"
Foto: Rickard Kilström
Fonder
Tunga förvaltarduon går skilda vägar
Foto: Gorm Kallestad/TT
Aktie
Öresund fortsätter att öka i Bilia
Aktie
Stillfronts storägare blir ännu större
Aktietips
Tre köpvärda aktierOch två du kan strunta i
Aktietips
DI ser köpläge i Catena Media
Insider
Storytel: Storägare sålde aktier för 70 miljoner
Betala
Bästa korten på utlandsresan
PA-skolan
Missa inte terminens sista kurser i PA-skolan
Event
Anmäl dig till Stora Placeringskvällen i Örebro
Foto: Morgan Ekner/istockphoto
Chatt
Hernhag: Fem aktier inför utdelningssäsongen
Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT
Analys
Scandic: "Flera tillväxthämmande faktorer framöver"
Aktietips
"Millicom en attraktivt värderad uppköpskandidat"
Aktier
Swedbank: Därför överviktar vi svenska aktier
Bostad
Hemnet: Återpubliceringar av bostadsrättsannonser fortsätter att öka
Foto: Henrik Montgomery/TT
Analys
Därför slopar Carnegie köprekommendationen
Foto: Hasse Holmberg/TT
Fritidshus
Vinnare och förlorare på fritidshusmarknadenGotland i topp – Jönköping i botten
Foto: Henrik Montgomery/TT
Elpriset
Blåsten en lisa för plånbokenNya vindkraftsrekord att vänta
FED
Fed: Inga räntehöjningar i 2019
Lån
Utmanar storbankerna med lån till bostadsrättsföreningar