Det var i juni som styrelsen gav ledningen uppdraget att genomföra en strategisk utvärdering av verksamheten och hitta alternativ för att optimera tillväxt och aktieägarvärde.
Styrelsen tror att Maersks verksamheter inom olja kräver olika lösningar, inklusive uppdelning av divisioner, samriskbolag, fusion och/eller börsnotering.
”Beroende på marknadsutveckling och strukturella möjligheter är målet att hitta lösningar för oljan och oljerelaterad verksamhet inom 24 månader”, skriver styrelsen i ett pressmeddelande.
Transport & Logistics kommer att bestå av Maersk Line, APM Terminals, Damco, Svitzer och Maersk Container Industry. Den nya strukturen väntads ge stora synergier, dock inte redan i år.
Energy kommer att bestå av Maersk Oil, Maersk Drilling, Maersk Supply Service och Maersk Tankers. Maersk Oil kommer att justera sin nuvarande strategi för att fokusera på färre geografiska marknader för att få skala främst i Nordsjön. Maersk Oil avser att förstärka sin portfölj genom förvärv eller fusioner.
Maersk Drilling, Supply Services och Tankers kommer fortsätta att optimera sina marknadspositioner med befintliga flottor och orderböcker.
Sören Skou kommer att fortsätta som koncernchef för AP Möller – Maersk och vara vd för Transport & Logistics.
Claus V Hemmingsen kommer att vara vice koncernchef och vd för Energy-divisionen. Jakom Thomasen kommer att avgå som vd för Maersk Oil 1 oktober och lämna koncernen i november.
Följ aktien på Köpenhamnsbörsen här:
{Chart}