Mackmyras har inte nått den försäljningsnivå som planerats och som verksamheten organiserats utifrån och ökningen som varit i årets omkostnader tynger resultat och kassaflöde i större utsträckning än planerat. Just nu genomförs därför ett effektivitetsprogram.
Det framgår av ett pressmeddelande.
I bokslutskommunikén planerad att offentliggöras den 28 februari kommer det att framgå att försäljningen inte nått upp till bolagets förväntningar.
”Trots försäljningstillväxt på totalen begränsas ökningen genom klart lägre försäljning än förväntat på flera marknader, inte minst som en konsekvens av den långa och extremt heta sommaren 2018”, skriver bolaget.
”Försäljningen genom Systembolaget, Mackmyras i särklass största kund, har under året dessutom hämmats av det oklara läget gällande marknadsföringen i Sverige till följd av den pågående processen med Konsumentombudsmannen som tidigare informerats om”, skriver bolaget vidare.
Mackmyras kassaflöde belastas årligen med omkring 17 miljoner kronor avseende räntor och amorteringar på lån till bank och kreditinstitut.
”För att nå en position där verksamheten med eget kassaflöde ska kunna finansiera dessa betydande utbetalningar krävs fortsatt kostnadseffektiv tillväxt framöver”, heter det i pressmeddelandet.
Därför genomförs nu en ”detaljerad operationell och finansiell plan för den fortsatta resan till önskad position”. Det kommer krävas ytterligare kapitaltillskott för att ge utrymme och kraft att verkställa den.
Formen och storleken på kapitalanskaffningen avses fastställas och kommuniceras under första kvartalet i år med ett planerat genomförande från andra kvartalet. Bolaget har tagit upp bygglån om 6,5 miljoner kronor under februari.