Krönika Lojalitet som inte är ömsesidig bör snart upphöra, skriver chefredaktör Fredrik Lindberg, apropå dyrare bränsle och försäkringspremier.

Vallöften intas bäst med en nypa salt. Men en och annan i redaktionsposten ger nu uttryck för att de känner sig snopna. Särskilt engagerar utfästelser från M, KD och SD om att ta ner bränslepriserna för bilar med 5–10 kr litern.

När det kostar mer än någonsin att fylla tanken känns det inte bättre i stunden att bilmotorn blivit 50 procent mer effektiv på drygt 20 år. Eller att den reala timlönen på samma tid stigit 40 procent.

Det känns kanske inte heller bättre av att vi bara häromåret var i en lågkonjunktur där många fick mer pengar att röra sig med, i stället för mindre som det brukar vara.

Just där vid pumpen är det inte självklart att gräva fram tacksamhetskänslor för att regeringen nu inte vräker ut stöd, när Riksbanken samtidigt gör motsatsen för att få stopp på inflationen.

Även om vi vet att det i sak är rätt. För att vi inte ska hamna i kraschläge, som det Storbritannien nyligen balanserade vid.

Ibland är verkligheten och spökar, som SD:s ekonomisk-politiske talesperson uttryckte saken i DN, apropå prislöften om bränslet. Till det kan man säga att verkligheten var ungefär densamma även före valet.

De som tycker att man bör kräva mer än tomma löften även när det är val har min fulla sympati. Lojalitet brukar förutsätta att den är ömsesidig. Så är det nog också för det mesta i det dagliga livet, eller så upphör den rätt snart.

I exempelvis försäkringsbranschen verkar det fungera annorlunda. Enligt undersökningsföretaget Brilliant är banker bra på att ta hand om sina kunder, jämfört med andra branscher. Men bäst är försäkringsbolagen, eftersom de har högst kundlojalitet.

Finansinspektionens avdelning för konsumentskydd gör en annorlunda tolkning av samma fenomen. När de undersökt hur mycket kunder betalar för försäkringar kommer de fram till att de som är lojala betalar högre premier än dem som ofta byter försäkringsbolag.

För exempelvis en villaförsäkring rör det sig om 500–1 000 kr i skillnad. Jag tycker inte det är att ta hand om sina kunder.

Med de kraftfulla jämförelsetjänster som numera finns på nätet skulle det inte behöva vara så. Ett tips är att kolla din kostnad på exempelvis www.konsumenternas.se.

Hur kärvt det blir när mycket blivit dyrare beror till en del på vad vi själva tar oss för. När det inte är brinnande högkonjunktur gör det störst skillnad att vara aktiv och informerad.

Jag vet att ni läsare redan har bra koll, avsevärt bättre än snittet i befolkningen. Jag är också stolt över den ämnesexpertis och erfarenhet som vi kan mobilisera i vårt nätverk och medarbetare.

Vårt löfte är att göra vårt bästa för att hålla er uppdaterade och även se möjligheter i de perioder när ekonomin inte går på högvarv.

Den senaste statistiken från Euroclear visar att antalet som sparar i aktier fortsätter att öka även i år. Den grupp som ökar mest är kvinnliga aktieägare.

Det är glädjande, men inte överraskande. De som har koll vet att ju längre börsen står någorlunda lågt, desto mer hinner man sätta av till fördelaktiga kurser i en pensionsportfölj. 

I Privata Affärers färska decemberutgåva ger en hjärntrust med tio proffs sina bästa tips på hur du kan stärka din privatekonomi nu.

Som prenumerant läser du hela tidningen enkelt på www.privataaffarer.se/tidningsarkivet

Har du inte ännu en egen prenumeration så får du ett kanonerbjudande här.