Bedrägeri Se upp. Bedragare ringer och utger sig för att vara från Konsumentverket. Många konsumenter har blivit id-kapade.

Konsumentverket varnar för att bedragare ringer i verkets namn. Det är Konsumentverkets tjänst Hallå konsument som fått en mängd samtal från konsumenter som uppger att de tror sig ha blivit uppringda av Konsumentverket.

Men det är inte Konsumentverket som ringt.

Det är bedragare som vill få konsumenterna att betala för påhittade abonnemang eller legitimera sig med bank-id.

– Konsumentverket ringer aldrig den här typen av samtal. Vi uppmanar alla som drabbats att genast polisanmäla händelsen, säger Henric Jansson, vägledare på Hallå konsument.

I samtalen har konsumenter bland annat informerats om att de har blivit id-kapade, eller har flera obetalda skyhöga fakturor hos ett telekombolag.

Efter att bedragarna försökt skrämmas, erbjuder de konsumenter hjälp att få fakturorna annullerade eller betalade. Konsumenter uppmanats därefter att legitimera sig med bank-id för att få hjälpen som erbjuds, enligt Henric Jonsson.

– Bedragarna använder Konsumentverkets namn för att lura konsumenter in i en falsk trygghet och risken är att flera gått i fällan och legitimerat sig med sina bank-id, säger Henric Jonsson.

­­­– Bedragarna kan hitta på alla möjliga namn på avdelningar eller enheter som påstås tillhöra Konsumentverket, så låt dig inte luras att använda ditt bank-id oavsett vad de säger, fortsätter han.