Rapport H&M nådde förvisso inte upp till resultatförväntningarna. Och även om varulagren växer så ser klädbolaget att situationen är hanterbar. Dessutom steg onlineförsäljningen rejält. Sammantaget har detta fått aktien att lyfta rejält.

H&M redovisar ett rörelseresultat på 3 976 miljoner kr för det tredje kvartalet (juni-augusti) i det brutna räkenskapsåret 2017/2018.

Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 4 186 miljoner kr.

Marginal bättre än väntat

H&M:s bruttovinstmarginal sjönk till 50,3 procent under räkenskapsårets tredje kvartal.

Analytiker hade räknat med en bruttomarginal på 50,1 procent, enligt SME Direkts prognossammanställning.

Prisnedsättningarna i relation till omsättningen ökade med 0,7 procentenheter i andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal året innan. Den lägre bruttomarginalen förklaras av bolaget också med de ökade kostnader som uppstod i samband med implementeringen av nya logistiksystem.

För inköpen till fjärde kvartalet bedöms marknadsläget för de externa faktorerna sammantaget som ”svagt positivt”, främst till följd av att den amerikanska dollarn var svagare gentemot koncernens valutakorg, jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år.

Kraftigt ökat varulager

H&M:s varulager uppgick vid utgången av det tredje kvartalet  till 38,7 miljarder kr, en ökning med 15 procent i kronor räknat och med 12 procent i lokala valutor, jämfört med motsvarande tidpunkt året innan.

Varulagret utgjorde 18,9 procent (16,6) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader och 32,7 procent (33,5) av balansomslutningen.

”Bättre balans”

Det utgående varulagret är fortfarande högt men kvaliteten och balansen är bättre än vid motsvarande tidpunkt föregående år, skriver H&M.

Bolagets förändringsarbete har börjat ge resultat och lageromsättningshastigheten på nya varor ökar successivt, uppger H&M.

”Sammantaget är lagersituationen fullt hanterbar och bolaget bedömer därför att prisnedsättningarna i relation till omsättningen inte kommer att öka i det fjärde kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år.”

Online ökade

H&M:s onlineförsäljning räknat i svenska kronor ökade under det tredje kvartalet med 32 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Den totala försäljningen för bolagets nya varumärken (New Business) ökade samtidigt med 20 procent.

H&M skriver vidare att COS lanserar sin onlinebutik i Kina under hösten 2018, då COS också lanseras på Alibabas webbplats Tmall.

Dyrbara logistikproblem

De logistikproblem som drabbat H&M i USA, Frankrike, Italien och Belgien under det tredje kvartalet, och som bolaget flaggat för tidigare, medförde extraordinära kostnader om cirka 400 miljoner kr.

Det framgår av Karl-Johan Persson vd-ord i rapporten.

”Ett intensivt arbete för att rätta till problemen, som till största del nu är lösta, medförde extraordinära kostnader om cirka 400 miljoner SEK i kvartalet”, skriver han.

Av rapporten framgår även att försäljningen på dessa marknader – USA, Frankrike, Italien och Belgien – minskade med sammantaget med 8 procent. På de övriga 66 marknaderna ökade försäljningen med 8 procent i lokala valutor i kvartalet, skriver H&M.

Problemen uppstod i samband med implementeringen av ett nytt logistiksystem. När bolaget släppte försäljningssiffror den 17 september varnade H&M för att detta skulle ha en stor påverkan på försäljnings- och kostnadsutvecklingen i de berörda länderna.

 

Öppnar 240 nya butiker

H&M upprepar sin prognos om att öppna cirka 240 nya butiker netto under verksamhetsåret 2017/2018.

Många öppningar planeras ske i slutet av räkenskapsåret vilket gör att vissa öppningar kan falla in i början av nästa räkenskapsår, skriver H&M delårsrapporten.

Planen är att öppna cirka 380 butiker och stänga 140. Tidigare har H&M talat om att öppna cirka 390 butiker och stänga 150.

Flertalet av H&M-butiksöppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna sker främst på etablerade marknader, skriver bolaget.

Under 2019 planeras de första butikerna i Vitryssland och Bosnien-Hercegovina samt Tunisien via franchise. Mexiko blir ny H&M-onlinemarknad under 2018/2019 samt även Egypten via franchise. Känt av detta sedan tidigare var Bosnien-Hercegovina och Mexiko.

 

 

 

Placera
Kull: Allt färre privatsparare tror på sjunkande börs”Kraftig majoritet av börsoptimister”
Foto: Björn Larsson-Ask/SvD/TT
Bostad
Rekordmånga sålda bostadsrätter i juni
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Pandemin
Danske: Produktionsdata visar att fallet är över
7/7
Trading Direkt om lärdomar från coronakrisen
Foto: istockphoto
Analyser
Här är tisdagens köprekar
Börsen
Kursrekyl efter måndagens uppgång
Bank
Överväger förlänga rekommendation för banker att inte dela ut
Foto: Shutterstock
Placera
WisdomTree: Räkna inte med V-formad återhämtning
Sektor
Deutsche höjer svenska banker
Foto: Vilhelm Stokstad/TT
Rapport
Storytel fick 100.000 fler betalande kunder
Börsen
Capsek-aktien föll 25 procent i premiären
Rapport
Catena höjde resultatet
Foto: AP/TT
Wall Street
Techbolagen draglok i New York
Krönika
Lindberg: Aktiva vinnare på rörligare börser
Foto: istockphoto
Obligationer
Företagsobligationer: Ökat tryck i emissioner under sommaren
Köptips
Analys: "Signifikant försäljningsökning andra halvåret"
Bostad
Bomarknaden: Tydlig nedgång i såld nyproduktion
Analyser
Här är måndagens färska köprekar
Foto: Henrik Montgomery/TT
Sektor
Marginell återhämtning på gästnätter"Särskilt svagt för hotellen"
Analys
Analys: Ny rekordnivå för konkurser globalt
5G
Storbritannien överväger utesluta Huawei från 5G-nätverkÄven Frankrike vill utesluta Huaweis utrustning
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Aktie
Tele2:s vd avgår
Asien
Asien: Kina-börserna rusar"Ett tjurrally är i annalkande"
Sektor
Norwegian ser gradvis ökas efterfrågan
Foto: Shutterstock
Råvaror
Lundin Gold återstartar guldgruva