Rapport Axfood, som bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige, redovisar ett rörelseresultat på 601 miljoner kr för det andra kvartalet 2019. Genomsnittet av sju analytikers estimat låg på ett rörelseresultat på 585 miljoner, enligt Bloomberg News prognossammanställning. Aktien lyfter på börsen vid inledningen av måndagshandeln.

Rörelsemarginalen blev 4,6 procent för kvartalet, mot väntade 4,5 procent.

Den nya redovisningsstandarden för leasing (IFRS 16) påverkade rörelseresultatet positivt med 44 miljoner kronor och rörelsemarginalen positivt med 0,3 procentenheter.

Axfoods försäljning uppgick till 13.038 miljoner kr under kvartalet. Analytikernas snittestimat var en försäljning på 12.943 miljoner kr.

Stärkt position

Axfood står fast vid sin bedömning att investeringarna kommer att uppgå till mellan 1,5 och 1,6 miljarder kr under helåret 2019. Det framgår av delårsrapporten.

Axfood har också stärkt sin position ytterligare under det andra kvartalet och växt mer än marknaden. Det skriver vd Klas Balkow i delårsrapporten.

”Vi fortsätter att ta marknadsandelar och levererar ett resultat bättre än föregående år. Detta samtidigt som vi investerar i en rad framtidssatsningar inom butiksnätverket, e-handeln och framtidens logistiklösningar”, skriver han.

E-handeln till konsument ökade under andra kvartalet med 37 procent och uppgick till 322 miljoner kr (235).

Under kvartalet ökade Axfood sin omsättning med 6,7 procent. Kalendereffekten från påsken beräknas ha bidragit med cirka 1,5 procent för andra kvartalet i år.

Både Willys och Axfood Snabbgross visade fortsatt stark tillväxt med en tillväxt om 8,9 procent respektive 6,8 procent.