Krönika Jag tycker att en storbank skulle kunna klara av att skriva till mig via den interna meddelandetjänsten. Eller hitta mitt telefonnummer på det mest vanliga och uppenbara sättet. Det gjorde inte Nordea utan istället var det jag som fick jaga dem för att kunna hjälpa till.

En inbetalning till mig från annat land startade det hela. Beloppet ingick aldrig i kontots saldo utan istället stod det samma dag ”uttag” på belopp i fråga. Ett uttag jag aldrig gjort och som inte gick igenom heller utan bara hängde latent överst i transaktionslistan.

Att ens nå kundtjänsten på Nordea är svårt. Via telefon fick jag upprepade gånger svaret att ”telefonkön är för tillfället full, försök senare, tut tut tut”. Via meddelande som inloggad på sajten skrev banken att jag skulle ringa istället. Tills slut kom jag fram till kundtjänsten rätt tid på dygnet, när utlandsavdelningen har öppet, så att kundtjänsten kan fråga dem vad som hänt. Jag hade tydligen ett frågebrev med ett svarskuvert att ta mig an.

Jag vet inte exakt när mitt svarskuvert nådde Nordea, men under denna tid bodde jag i Spanien så brev till mig i Sverige är inte helt lätta att öppna och svara på. Nordea hade i brevet dessutom hotat med att ”bryta förbindelsen” med mig om jag inte svarade tillräckligt bra och i tid. Det är därför som jag tycker att digitala lösningar med bank-ID är att föredra.

Betalningar från utlandet kan ha många goda och lagliga skäl. Läs bara min tidigare krönika om det och hur svårt det är att bli kund. Jag kunde i detta fall lätt förklara och bevisa vad saken gällde så om bara Postnord gjorde sitt jobb med svarskuvertet skulle saken vara klar.

Jag blev ändå snopen när jag senare inte kunde logga in på varken appen eller sajten. Personliga koden för att ringa kundtjänst slutade också att fungera, men jag kom fram ändå fick bekräftat att det handlade om betalningen och brevet.

Här följer jag lagar och regler och anstränger mig för att hjälpa till med informationsgången – och detta är tacken?! Ska det vara på det viset, då vill jag göra slut.

Kära Nordea,

vi har känt varandra och varit ihop sedan jag var mycket ung på 1980-talet. Det är tråkigt att vår relation ska sluta så här. Jag känner att vi har glidit ifrån varandra och att det är dags att vi separerar. Jag vill träffa andra banker och ingå förhållanden med de istället. Hoppas du förstår.

Varma hälsningar,
Marcus

Allvarligt talat, storbanker har verkligen stora utmaningar framför sig när det gäller digitalisering och kommunikation. De har å andra sidan oligopol på vissa företagstjänster, bolån, depåtjänster åt nätmäklarna och har stora delar av fondsparandet. Aktierna bedömer jag därför fortsatt som mellanmjölk, varken tillväxtaktier eller direkt dåliga placeringar.

Just nu ger bankaktierna ett rätt bra skydd mot stigande räntor och särskilt om du har ett stort bolån kan en bankaktie vara en hedge/säkerhet mot högre ränta.
Oavsett är det bättre vara aktieägare än kund hos storbankerna, särskilt nu när aktierna gått bra en tid.

Personligen har jag ökat innehavet i amerikanska bolånebolaget Arbor Realty, som har hög och stigande utdelning. Jag gillar bättre nischade placeringar som gynnas av högre räntor, jämfört med de stora breda bankerna.