IPO: SOLIDX VINNER MED LÅG OVERHEAD - VD

2021-10-22 15:28:02

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) IT-konsulten Solidx vill bli nästa generations konsultbolag med lönsamhet långt över branschgenomsnittet. Receptet? Ge konsulterna nästan dubbelt så hög lön.

"Vi tar igen det på overheaden", säger vd Filip Alexanderson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför noteringen på Spotlight.

Bolaget grundades 2001 för att utveckla det som i dag är Bank ID. När idén såldes till Riksbanken tog verksamheten en ny riktning. 2011 tog Filip Alexanderson över och började driva bolaget i sin nuvarande form

De senaste tre åren har en ny strategi stakats ut och omsättningen har ökat med 500 procent från 2018 till 2021. Det som sticker ut är dock vinstmarginalen som enligt bolagets bedömning torde landa omkring 22 procent för det innevarande räkenskapsåret. Det är i det närmaste det dubbla jämfört med branschgenomsnittet, detta trots att konsulterna får omkring 30.000 mer i lön och kunderna inte betalar mer i arvode.

"Då tänker man ju indirekt att vi kanske har lägre marginal på affären eftersom vi ger mer lön till konsulten, men eftersom vi öser pengar på konsulter så pratar de med gamla kollegor och kurskamrater vilket gör att vi får in mycket gratisaffärer. Säg att vi får in fem gratisaffärer så kanske vi hade behövt fem säljare för att få in det antalet, det slipper vi nu", säger Filip Alexanderson.

Den andra aspekten av högre löner är låg personalomsättning. Sedan juni har bolaget tagit in 30 nya konsulter. För andra konsultbolag hade det kanske inneburit att hälften slutat vid det här laget menar vd:n och pekar på att maskineriet med att rekrytera kostar väldigt mycket pengar.

"Vi har i princip noll personalomsättning, vi har tappat två på nio år, det tillsammans med att vi får in väldigt mycket gratisaffärer utan risk, det vill säga konsulter som redan har uppdrag och tar med det in till oss, eller att de har ansökt och så anställer vi när vi redan har ett uppdrag till dem."

På två år har antalet konsulter ökat från 8 till 55. Kompetensområdena finns inom business intelligence, mjukvaruutveckling, UX- och UI-design samt verksamhetskonsulter. På senare tid har verksamheten breddats mot läkare och sjukvårdspersonal. Ett brett omfång kan tyckas men enligt Filip Alexanderson är det inte ett speciellt stort steg att ta.

"Det är exakt samma princip där. Vi applicerar bara vår affärsidé på den branschen. Där har vi lika stora förhoppningar att hålla samma tillväxttakt som i moderbolaget. Ofta är man låst till en specifik typ av kompetens men med vår modell så spelar det ingen roll vilken typ av konsult det gäller."

Under 2021 väntas omsättningen landa på omkring 55 miljoner kronor och 2023 är målet att den ska ha passerat 200 miljoner kronor. En hårt spänd tillväxtbåge med andra ord.

"Vi behöver inte göra något revolutionerande för tillväxten utan vi ska bara göra det vi gör i dag. Vi kommer att ta in fler och dubblar vi internt så kommer vi också att dubbla omsättningen. I dag får vi ungefär 40-50 ansökningar i veckan men vi springer bara på de mest självklara affärerna", säger Filip Alexanderson.

En annan tillväxtmöjlighet är förvärv och är förutom kvalitetsstämpel och ökade kännedom som en notering innebär en av anledningarna till att bolaget nu vill noteras. Beträffande storlek och inriktning på objekt tittar bolaget brett.

"I ett tidigt skede, säg mitten på nästa år, så är det kanske upp till tio-tjugomannabolag. Men redan nu har vi större i pipen som vi skulle kunna tänka oss, men vi har inget konkret förslag på förvärv än. Det är mer en intressant möjlighet framåt", säger Filip Alexanderson.

Teckningsperioden löper fram till den 25 oktober och den 3 november är det tänkt att bolaget ska göra debut på Spotlight.

Ingen emission görs inför noteringen utan det är befintliga aktier som säljs till ett pris om 5 kronor per aktie, vilket värderar bolaget till 155 miljoner kronor.

Bolaget har erhållit teckningsförbindelser på motsvarande 8 procent av erbjudandet.



Direkt-SE