Nettoomsättningen beräknas vara omkring 13.500 miljoner kr under andra kvartalet (13.789), en minskning med 2 procent jämfört med föregående år. Det kan jämföras med att bolaget i juni sade att försäljningen skulle minska med cirka 10 procent under andra kvartalet. Det framgår av ett pressmeddelande.
Rörelseresultatet förväntas uppgå till cirka 2.190 miljoner kr (2.125) för det andra kvartalet. Enligt Infronts estimatinsamling från den 12 maj låg konsensus då på 1.230 miljoner kr.
”Vi har levererat ett väldigt bra kvartal, även mot bakgrund av covid-19-situationen, med en ökad försäljning, justerat för den lämnade verksamheten i tidigare Consumer Brands, och en förbättrad rörelsemarginal”, skriver vd Henric Andersson.
Efter en utmanande inledning av kvartalet accelererade efterfrågesituationen snabbt i takt med att marknader åter öppnade och konsumenter visade ett starkt intresse för trädgårdsprodukter, speciellt inom bevattning, skriver Husqvarna.
Effekter från tillfälliga kostnadsreduceringar och en förbättrad produktmix resulterade i en ökad rörelsemarginal, skriver vd:n.
Ovanstående siffror är preliminära. Den slutliga rapporten för andra kvartalet 2020 kommer att publiceras den 16 juli.