Spår julhandelsrekord

Publicerad 2014-11-13 11:14

Julhandel Julhandeln väntas återigen slå rekord och vinnarna i årets julhandel spås bli elektronik, möbler och sport. Det visar HUI:s prognos.

HUI:s prognos för julhandeln innebär att omsättningen i den egentliga detaljhandeln i december beräknas öka med 2,5 procent, jämfört med i december 2013, mätt i löpande priser.

Det framgår av en rapport inför julhandeln 2014, som presenterades på tisdagen.

Dagligvaruhandeln väntas öka med 1,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln antas öka med 3,0 procent.

”Vi tror att det kommer att bli rekord i årets julhandel. Totalt landar vi i en prognos om 2,5 procent”, sade Carin Blom, konsult vid HUI Research vid en pressträff.

HUI Researchs prognos är en försäljning i detaljhandeln på totalt 68,0 miljarder kronor i årets julhandel.

”Vi har köpstarka hushåll med en rekordlåg ränta och en låg inflation. Nu efter en tid när konsumenterna prioriterat resor, upplevelser och restaurangbesök finns ett uppdämt behov av att handla, framför allt sällanköpsvaror. Jul är också alltid jul, julklappar är det sista man drar in på”, sade Carin Blom.

Samtidigt dämpas dagligvaruhandelns utveckling av låga prisökningar medan sällanköpshandeln hålls tillbaka av starka jämförelsetal från i fjol.

På den negativa sidan för julhandeln finns förutom tuffare jämförelsetal också en arbetstagarvänlig jul som uppmuntrar att ta långledigt och resa utomlands.

”Vi har dessutom en osäkerhet med valutgången och konsumenterna vet inte hur det kommer att påverka den egna ekonomin. Det kan påverka julhandeln”, sade Carin Blom och tillade att vädret som vanligt är en joker för julhandeln, där en vit jul innebär ökat försäljning och vice versa.

Vinnarna i årets julhandel spås bli elektronik, möbler och sport. Elektronikhandeln drivs bland annat av nya mobiltelefoner och spelkonsoler medan möbelhandeln gynnas av nuvarande inredningstrend.

”Den stora vinnaren är dock e-handeln”, sade Carin Blom och tillade att detta slår mot bland annat leksakshandeln, där försäljningen spås minska.

Även bokförsäljningen ökar på nätet och här räknar HUI därför med en oförändrad försäljning för detaljhandeln.

I prognosen räknas e-handeln med i den totala detaljhandeln, men inte på branschnivå.

Under 2013 ökade julhandeln med 2,6 procent.

HUI Research publicerar ”Årets julklapp” den 25 november.