Handel Evenemangsbiljetten blir årets julklapp 2021, enligt HUI Research.

Utnämningen är gjord i den sociala upplevelsens och post-pandemins tecken.

– I år är den mest eftertraktade julklappen det vi har ett uppdämt behov av, nämligen biljetter till kultur- eller sportevenemang. Och det påverkar i sin tur även andra delar av handeln. Vi ser tydligt hur evenemang, rekreation och kultur skapar behov och fungerar som en motor också för annan typ av konsumtion, säger Emma Hernell, vd på HUI.

Årets julklapp tidigare år:

2020 Stormkök
2019 Mobillådan
2018 Det återvunna plagget
2017 Elcykeln
2016 VR-glasögonen
2015 Robotdammsugaren
2014 Aktivitetsarmbandet
2013 Råsaftcentrifugen
2012 Hörlurarna
2011 Den färdigpackade matkassen
2010 Surfplattan
2009 Spikmattan
2008 En upplevelse
2007 GPS-mottagaren
2006 Ljudboken
2005 Ett pokerset
2004 Den platta tv:n
2003 Mössan
2002 Kokboken
2001 Verktyget
2000 DVD-spelaren
1999 Boken
1998 Dataspelet
1997 Det elektroniska husdjuret
1996 Internetpaketet
1995 CD-skivan
1994 Mobiltelefonen
1993 En doft (parfym)
1992 TV-spelet
1991 CD-spelaren
1990 Woken
1989 Videokameran
1988 Bakmaskin